A BMW hidrogén-meghajtású modelljének, az iX5 Hydrogénnek kisszériája a BMW Group Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központjának (FIZ) kísérleti üzemében lát elsőként napvilágot.
A világ első, hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt Sports Activity Vehicle (SAV) modellje sikeresen teljesítette a gyártást megelőző fejlesztési és finomhangolási fázis változatos körülmények között végzett, rendkívül intenzív tesztprogramját. Így készen áll arra az iX5 Hydrogen, hogy 2023 tavaszától a világ számos pontján prezentálja az emisszió-mentes mobilitás eme technológiai innovációjában rejlő lehetőségeket.
„A hidrogén kiváltképp sokoldalú energiaforrás, amely klímasemlegességet célzó törekvéseink elérésében kulcsfontosságú szerepet játszik” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „Meggyőződésünk, hogy a hidrogénnek fontos szerepe van a személyes mobilitás jövőjében, hosszú távon így ésszerű megközelítésnek tartjuk az akkumulátor-technológiával és az üzemanyagcella-technológiával szerelt hajtáslánc-rendszerek egységét. Az üzemanyagcellák nem igényelnek olyan kritikus nyersanyagokat, mint például a kobalt, a lítium vagy a nikkel, így ezen technológiába való befektetésünkkel a BMW Group geopolitikai rugalmasságát is erősítjük. A BMW iX5 Hydrogen modellekből álló tesztflotta lehetőséget teremt nekünk arra, hogy új és értékes információkat gyűjtsünk, ügyfeleinknek pedig egy magával ragadó termékpaletta képében mutassuk be, hogy a hidrogén-meghajtás a jövőben széles körben elterjedt valóság lesz” – tette hozzá.
A BMW iX5 Hydrogen a BMW Group Münchenben működő Kutatási és Innovációs Központjának (FIZ) kísérleti üzemében készül, amely a járműfejlesztés és a sorozatgyártás köztes állomása. A BMW Group összes márkájának mindegyik újdonsága első ízben itt lát napvilágot. A karosszériagyártás, az összeszerelés, a modellmérnökség, a tanulmányautó-építés és az additív gyártás területén itt összesen mintegy 900 ember dolgozik, párhuzamosan egyszerre akár hat projekten. Az ő feladatuk ellenőrizni, hogy a fejlesztőmérnökök végterméke megérett-e a sorozatgyártásra, mind a termék minőségét, mind pedig a gyártási folyamat gördülékenységét tekintve. A BMW iX5 Hydrogen esetében a hidrogén-technológia szakértői, a járműfejlesztő mérnökök és az új modellek kezdeti összeszerelését végző szakemberek szorosan együttműködtek, hogy a csúcstechnológiás hajtásláncot és az energiatároló technológiát a lehető legoptimálisabban építsék be a modellbe.
„A BMW iX5 Hydrogen és a BMW által kifejlesztett üzemanyagcella-rendszerek gyártása a kisszériák gyártása során kidolgozott rendkívüli rugalmasságunkat és páratlan szaktudásunkat igazolja” – fogalmazott Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja. „Egyértelmű bizonyíték arra, hogy a hidrogén-technológia BMW iFACTORY gyártási rendszerbe való integrálása terén az összes szükséges szaktudással rendelkezünk” – tette hozzá.
Az iX5 Hydrogen bázismodellek padlólemezét a müncheni kísérleti üzem karosszériagyártó részlegén úgy alakítják át, hogy a kardánalagútba és a hátsó üléssor alá két hidrogéntartály is beférjen. Az összeszerelést végző szakemberek az alapfelszereltségként kínált alkatrészeken felül egy 12V-os és egy 400V-os, típus-specifikus elektromos rendszert, nagyfeszültségű akkumulátort, elektromos motort és üzemanyagcella-technológiát is beépítenek a modellekbe. A nagyfeszültségű akkumulátor és a hátsó tengelyhez épített elektromos motor a legkorszerűbb, ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia része, amelyet a bajor prémiummárka a sorozatgyártásban kínált tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellekben is alkalmaz. A BMW iX5 Hydrogen motorházteteje alatt dolgozó üzemanyagcella-technológia idén augusztus óta a bajor prémiummárka házon belüli, Garching városában működő, hidrogén-technológiára szakosodott kompetenciaközpontjában lát napvilágot.
A BMW iX5 Hydrogen a zéró emissziójú hajtáslánc-technológiák minden előnyével rendelkezik, ráadásul kimagasló hétköznapi használhatóság és hosszú távú adottságok mellett. Hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiáját mindez a nagyfeszültségű akkumulátorral szerelt hajtáslánc-technológiák vonzó alternatívájává emeli. Kiváltképp igaz ez a bajor prémiummárka azon ügyfelei esetében, akiknek nincs hozzáférésük villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatott járműtöltési infrastruktúrához, gyakran tesznek meg egyszerre nagyobb távolságokat és a magas szintű rugalmasságot részesítik előnyben.