A kínai multinacionális autóipari vállalat a Geely bemutatta legújabb akkumulátorcsere-állomását ahol akár 5 perc alatt újratölthető egy elektromos teherautó.
Sokat lehetne vitatkozni, hogy az akkucsere, mint folyamat mennyire tud életképes lenni. De az vitathatatlan, hogy elméletben kiváló az elgondolás. Az ötlet alapja annyi, hogy egy cseretelepen a lemerülőfélben lévő elektromos autós a járműben található akkupakkot egy teljesen feltöltöttre tudja cserélni. Ezzel megspórol rengeteg időt, hiszen egy ilyen csere csupán pár perc. Nem mellesleg az autót is kedvezményes áron veheti meg, hiszen nem kell kifizetni az akkupakk igen jelentős árát.
Eddig a gyakorlatban csupán a kínai NIO tudta megvalósítani mindezt. A NIO viszont annyira jól csinálja, hogy Kínán kívül már Európába is el tudta hozni az akkumulátorcsere-állomásait. Kontinensünk első ilyen cseretelepe a NIO-nak Norvégiában található, de ez a szám vélhetően hamarosan kibővül.
A NIO kizárólag a személyautók piacán van jelen ezzel a megoldással. Ám ezen felül még számtalan alkalmazási területe lenne a technológiának, többek között a hosszú távú áruszállításban, vagy éppen a munkagépek területén.
Utóbbi képviseletében jelentkezett be nemrég a szintén Kínai Geely, pontosabban annak egyik divíziója, a Geely Technology Group. A Geely divíziója mutatott be egy olyan gyakorlati megvalósítást az elektromos munkagépek területén, ami itt is elhozhatja az akkucserén alapuló megoldásokat.
A projekt HGV (Heavy Goods Vehicles) néven mutatkozott be és rajta keresztül azt nézhetjük meg, miként lehetséges pár perc alatt kicserélni egy elektromos meghajtású betonkeverő 3,2 tonnás akkupakkját. Csupán 5 perc alatt.
Eddig az volt az alapfelállás az akkucsere esetében, hogy az autót egy emelő felemeli, majd alulról az akkupakk rögzítési pontjait feloldva megtörténhet a csere. Egy 31 tonnás jármű esetében ez már nem kivitelezhető. Éppen ezért az akkucserére felkészített elektromos munkagépeknek a hátulján került elhelyezésre az akkupakk, amit gyakorlatilag kiemelnek egy daru segítségével, majd ugyanígy beemelnek a helyére egy feltöltött egységet.
A folyamat megkezdéséhez a sofőrök először kerékvezetőket használnak, biztosítandó, hogy a teherautó megfelelően álljon be a helyére. Ezután a vezető bemutat egy QR-kódot egy érzékelőnek, hogy elindítsa a teljesen automatikus folyamatot. Az elejétől a végéig ezeknek a teherautóknak az akkumulátorcseréje körülbelül 5 percet vesz igénybe. Nagyjából ennyi időbe telik a hagyományos módszerekkel történő tankolás is.
Az állomás 8 akkupakkot képes magába fogadni, melyeket 1 óra alatt fel tud tölteni a rendszer. Így egyetlen állomás akár 50 járművet is kiszolgálhat egyetlen 8 órás munkanap alatt.