A Tesla Model 3 megváltoztatta a töltési szokásokat

0

A 2017-ben megjelent Tesla Model 3 kevesebb, mint 3 évvel később teljesen megváltoztatta mind az elektromos autók piacát, mind pedig a töltési szokásokat. A FleetCarma legújabb kutatásából az is kiderül, hogy miként változtak a szokások 2014-től napjainkig.

A Model 3 közel az eladások felét tette ki az USA-ban 2019-ben, ezzel teljesen elmozdítva a piacot a nagy hatótávú elektromos autók felé. Ez az elmozdulás természetesen hatással volt a töltési szokásokra is, ezt vizsgálta a FleetCarma 3900 elektromos autón:

„A nagy hatótávú elektromos autók eladásai a 2014-es 14 százalékról 2019-re 66 százalék emelkedtek az Egyesült Államokban. Ezek az autók teljesen különböznek az elődiektől. Többet használják őket, több energiát használnak fel, nagyobb szintén képesek energiát felvenni és kevésbé kiszámíthatók.”

A kutatásban a vállalat 40 féle elektromos autót vizsgált, az autók között megtalálható volt 2014-től 2019-ig több modell is, így voltak képesek az adatokat időben elkülöníteni. 2,3 millió órányi töltést és 45 millió km megtett utat vizsgáltak összesen.

Az energiafelvétel majdnem megkétszereződött az évek során, átlagosan egy 2014-es autó maximum 4,54 kW-tal volt képes tölteni, ez 2019-re 9,74 kW-ra nőtt. Egy átlagos töltés teljes energia-felhasználása szintén a kétszeresére nőtt: 9 kWh-ról 18 kWh-ra.

Ami még egyértelműen látszik, hogy a sofőrök ma sokkal ritkábban töltenek, mint 2014-ben, mert a nagy hatótávú autókat nem kell minden nap tölteni. Bár egy-egy töltés időtartama átlagosan hosszabb, mint 6 évvel ezelőtt volt, az egy hónapra eső összes töltési idő azonban kevesebb lett.

Jóval több otthoni töltés tapasztalható manapság, mint 2014-ben, és ez főként a csúcsidőn kívüli órákban. Ennek oka, hogy a tulajdonosok munkából hazaérve teszik fel az autót töltőre, valamint az autók optimalizáló szoftverei, amik képesek a töltést szabályozni. Az alábbi grafikonok jól látszik, hogy manapság leginkább a hajnali órákban jellemző a töltés, munkaidőben 2014-ben és 2019-ben is minimális volt az energiafelhasználás.

A FleetCarma kutatásának üzenete tehát az, hogy a jövőben várhatóan még nagyobb hatótávú autókra, valamint még erősebb otthoni töltőállomásokra számíthatunk, amik megfelelő intelligenciával képesek optimalizálni a töltés idejét és áramfelvételét.

Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.