Toyota: Kína technológiai fölénye már nemcsak az elektromos autózásban fenyeget

0

Toyota komoly figyelmeztetést fogalmazott megKína technológiai előnye messze túlmutat az elektromos autókon. Bár a legtöbb nyugati gyártó mostanra elindította saját EV-modelljeit, Kína dominanciája továbbra is megkérdőjelezhetetlen.

Rho Motion adatai szerint 2024-ben világszerte 17 millió elektromos autó talált gazdára, amelyből 11 millió Kínában– ez a globális értékesítés több mint 60%-a. 2025 első negyedévében is 2,4 millió EV-t adtak el Kínában, míg világszerte 4,1 milliót, így az ország közel 60%-os piaci részesedéssel rendelkezik.

Akkumulátorban is Kína diktálja az ütemet

Az akkumulátorgyártás kulcsfontosságú az elektromobilitásban, és ezen a téren is Kína áll az élen. A CATL és a BYD 2024-ben együtt a világ akkumulátorpiacának több mint 55%-át uralták – derül ki az SNE Research adataiból.

A BYD nem csupán járműveket gyárt és értékesít világszerte (Európában, Latin-Amerikában, Délkelet-Ázsiában), hanem az ezekhez szükséges akkumulátorokat is szállítja. 2025 márciusában bemutatták új „Super e-platformjukat”, amely lehetővé teszi, hogy akár 400 km-es hatótávot biztosítsanak 5 perc töltés alatt. Az erre épülő első modell, a Han L, 219 800 jüanért (~30 000 USD) került piacra.

Okosvezetésben is komoly előnyben van Kína

A kínai gyártók előnye nemcsak az elektromobilitásban és az akkumulátorokban jelentős – az intelligens vezetéstámogató rendszerek (ADAS) fejlesztésében is gyorsabb ütemben haladnak. A BYD új „Gods Eye” rendszerrel szereli modelljeinek többségét – beleértve a belépőszintű Seagullt is, ami a múlt hónapban rekordeladást ért el. A Huawei és a Momenta szintén élvonalbeli szereplői a kínai ADAS-fejlesztéseknek, ezzel kihívást állítva a hagyományos autóipari technológiai központoknak.

Következő cél: a hidrogéntechnológia dominálása

Toyota szerint a következő kritikus terület, ahol Kína átveheti a globális vezetést, a hidrogénhajtású járművek piaca lehet. Misumasa Yamagata, a Toyota hidrogénüzletágának vezetője a Financial Times-nak úgy nyilatkozott: „Nem maradt sok időnk – gyorsítani kell a fejlesztést.”

Bár a Toyota 30 éve fejleszt hidrogéntechnológiát, jelenleg Kína előnyben van. A világon értékesített hidrogénmeghajtású haszongépjárművek többsége már Kínából származik. A siker oka részben abban rejlik, hogy a kínai állam stratégiai döntéssel „hidrogénfolyosókká” alakította a fő logisztikai útvonalakat, ami infrastrukturális előnyt adott.

Gyorsabb hálózatépítés, alacsonyabb költségek

Kína gyors ütemben építi ki hidrogéntöltő állomásait, miközben a telepítési költségek már csak harmadát jelentik a japán árszinthez képest. 2024-ben Kínában több hidrogénüzemű teherautót és buszt adtak el, mint a világ összes többi piacán együttvéve – összesen 7 069 darabot.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!