Szerdán Budapesten a Kravtex-Kühne csoport és a Volánbusz Zrt. bemutatta az első magyar gyártású elektromos meghajtású csuklós autóbuszt.
Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára a bemutatón hangsúlyozta: az elmúlt hat év során sikerült jelentősen csökkenteni a helyközi buszközlekedésben üzemelő járművek átlagéletkorát, amely 13 évről 10 évre mérséklődött. Továbbá a minisztérium kiemelt célja a járműállomány folyamatos megújítása, hogy az utasok korszerűbb és magasabb színvonalú járműveket vehessenek igénybe, ezért továbbra is elkötelezettek a program folytatása mellett.
Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója bemutatta a Credobus Electronell típuscsalád csuklós változatát, amely a Kravtex-Kühne csoport önálló fejlesztése, és rendkívül magas hazai hozzáadott értéket képvisel.
Az Electronell 18-at a Volánbusz járatain 2025 elejétől az utasok is kipróbálhatják. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára hozzátette, hogy a Volánbusz jelentős tapasztalattal rendelkezik az elektromos autóbuszok üzemeltetésében, a töltőinfrastruktúra kiépítésében, valamint különböző járműtípusok tesztelésében különböző településeken. Ezek az ismeretek elősegítik a hazai autóbusz-állomány további zöldítését.
Krankovics István a jármű műszaki jellemzőit is ismertette: a Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott Electronell 18 saját tömege 16 tonna, ami könnyebb más, nemzetközi gyártók modelljeinél. Ennek köszönhetően 25%-kal kisebb akkumulátorcsomaggal is beéri, így az üzemeltetése kevesebb energiát és alacsonyabb költséget igényel.
A több mint 1,5 milliárd forint értékű kutatás-fejlesztési projekt eredményeként létrejött új típus kiemelkedően magas hazai hozzáadott értékkel bír. A fejlesztést a Kravtex-Kühne Csoport generálpartner bevonása nélkül, teljesen önállóan valósította meg, beleértve a rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatokat is, amelyek mind Magyarországon zajlottak.
A cégcsoport saját gyártású elemei közé tartozik az önhordó vázszerkezet és szinte az összes fém alkatrész, beleértve a futómű-felfüggesztéseket is. Az Electronell előállításában közel 100 magyar kis- és középvállalkozás vesz részt, emellett számos jelentős hazai vállalat és foglalkoztató, mint például a Rába, a Knorr-Bremse, a Metal 99, az OROSházaGLAS, a Hirschler Üvegipari Vállalkozás, a König, a Graboplast és a Semperform is szállít alkatrészeket a járművekhez.
Az e-buszok sorozatgyártásának elindítása közvetlenül közel 500 magyar munkahely megőrzését segíti, és 100 hazai beszállítónak biztosít megrendeléseket.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!