Kínai egyetemek kutatói biokompatibilis savakat, például citromsavat használtak az NCM akkumulátorok összetevőinek kinyerésére és szétválasztására. Az újrahasznosítási folyamat során nyert anyag közvetlenül átalakítható NCM elektródákká.
Az elektromos autók és leginkább azok akkumulátorainak kapcsán visszatérő kérdés, hogy mi lesz ezekkel az alkatrészekkel, ha az akkucellák már olyan állapotban vannak, hogy nem tudják az autót kiszolgálni. Sok az aggódó hang a témában, de azt senki nem hiheti, hogy nem lesz teljes körű megoldás a témára, ha egyszer ilyen mértékű már most az akkugyártás volumene, mint napjainkban.
Több megoldás is létezik a kiszolgált akkupakkok életben tartására, ezek közül talán az energiatároló rendszerek a legismertebbek. Azonban ha egy akkupakk tényleg menthetetlen, akkor sem megy közvetlenül a kukába, vagy a hulladéklerakóba, ugyanis az újrahasznosítás egyre inkább beszivárog az újkori elektromos autózás világába is. Nálunk is rengeteg hírrel találkozhattak már a téma iránt érdeklődők és vélhetően ez csak több lesz, ahogy megyünk előre az időben.
Az egyik legfrissebb hír alapján elmondható, hogy a legértékesebb nyersanyagokat tartalmazó NCM kémiás akkucellák újrahasznosítására érkezett meg egy igen hatékony kínai megoldás. A módszert több kínai szervezet összefogása hozta létre. Egészen pontosan a Kínai Bányászati és Technológiai Egyetem (Peking), Fuzhou Egyetem, Pekingi Vegyipari Technológiai Egyetem és Tsinghua Egyetem (Shenzhen) hallgatói és előadói találták meg a legegyszerűbb újrahasznosítási megoldást. Ennek lényege rendkívül hatékony, olcsó és környezetbarát eljárás, melynek alapját a citromsav adja.
Ezen egyszerű és természetes anyag segítségével vonnák ki a ledarált akkucellákból az egyes alkotóelemeket. A hagyományos módszerekkel ellentétben a kutatók viszonylag kis mennyiségű citromsavat használtak az NCM akkumulátorokban lévő lítium-, nikkel-, kobalt- és mangánfémek kimosására és elválasztására. Ezen módszer hatékonysága 99 százalékos, más egyéb vegyszert pedig nem is használtak a kísérletekben. Továbbá ez a kioldási módszer kevesebb energiát fogyaszt, ráadásul a CO2-kibocsátás lényegesen alacsonyabb, mint a hagyományos hidrometallurgiai újrahasznosítási eljárásoké. A kutatók azt állítják, hogy a kísérlet eredménye olyan végtermék, amely kiváló minőségű elektródaanyagként használható fel.
Dr. Ruiping Liu, a kutatócsoport vezetője szerint az akkumulátor-újrahasznosítási folyamatok energiaigényesek, magas a károsanyag-kibocsátás és korlátozott vagy alacsony minőségű a visszanyert anyag. Ennek fényében az új eljárás remélhetően mielőbb gyakorlati szintre tud lépni és minél jobban elterjed az akkumulátoriparban.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!