A Tesla nagymértékben csökkenteni szeretné a költségeit, és jelentősen felgyorsítaná a termelését ahogy egyre közeledik a kisebb elektromos autójának bemutatója. Sajtóértesülések szerint a Tesla most egy teljesen új gyártási folyamattal próbálkozik, ami a feje tetejére állíthatja a korábbi iparági szabványokat.
A Tesla már többször bizonyította az elmúlt években, hogy ha elektromos autógyártásáról van szó, nem ismernek lehetetlen feladatot. Talán a legemlékezetesebb húzásuk az volt, amikor a rétegmodellnek számító Model S és Model X gyártása után bevezették a Model 3-mat és annak olyan mértékben sikerült optimalizálni a gyártását, hogy az végül megalapozta azt, ahol a márka ma tart.
Azóta több olyan gyártási metódust is bemutattak már, ami alapjaiban ingatta meg az autógyártás addig bevett szabályait, és alaposan felforgatta a bejáratott utakat ezen a területen. Az egyik ilyen eljárás volt a Megacasting bevezetése, aminek révén elérték azt, hogy sok apró alkatrész legyártása és egymáshoz illesztése helyett egyetlen nagy résszé vonták össze az érintett alkatrészeket és azt egy speciális eljárással gyakorlatilag egyben le tudták gyártani.
A következő ilyen nagy dobás is már úton van, és ahogyan a korábbi forradalmi megoldásoknak, ennek is az a feladata, hogy csökkentse a gyártás költségeket és annak idejét. Ez az úgynevezett „Unboxed Process”.
Az általános elképzelés szerint a Tesla azt akarja, hogy a jármű egyes részein külön-külön dolgozhassanak a dedikált csapatok és a kész részeket csak egy új, immár teljes összeszereléskor építsék egybe. A hagyományos autógyártási modelltől ez abban különbözik, hogy ott az egész jármű karosszériáját mozgatják végig, egészen a végső összeszerelésig. Ezzel az új eljárással pedig sokkal olcsóbbá válhat a jövőbeni elektromos autók megépítése. Érdekesség, hogy Elon Musk a Giga Mexikóban akarta ezt az új folyamatot bevezetni, ám aztán a Giga Texasba költözött a forradalmi ötlet.
A kivitelezés és a felmerülő problémák pedig lassan a múltba vesző dolgok lesznek ennek kapcsán, hiszen a német Handelsblatt arról ír, hogy állítólag maga a Tesla hívott meg iparági elemzőket az austini Giga Texasba, hogy népszerűsítsék az új gyártási módszert.
Chris McNally, az Evercore ISI befektetési bank munkatársa szerint „NV9X” néven fut a belső projekt, aminek nagy része még most is titkos és közvetlenül Elon Musk irányítása alatt áll. McNally szerint nem véletlenül magasabbak a csarnokok a Giga Texasban. A Tesla több emeleten dolgozik, a csarnok mennyezete alatt a futószalagok és a klasszikus összeszerelő sor sem egyenes, hanem S-alakú. A gyártást ezen felül önjáró robotok és az általuk szállított komponensek is segítik.
Ha beválik az új technológia, akkor a Tesla akár 30 százalékkal olcsóbban építhet innentől új gyárat, ami csaknem 500 millió dolláros megtakarítást eredményezhet az Egyesült Államokban. Magának a termelésnek is olcsóbbá kell válnia az új moduláris felépítéssel, hiszen 40 százalékkal kevesebb személyzetre van szükség, és 25 százalékkal gyorsabban készülhetnek az elektromos Teslák.
Az azonban egyelőre nem világos, hogy a Tesla hogyan kívánja megoldani ezzel a megoldással a termeléssel kapcsolatos kihívásokat. Például a vázat és a karosszériaelemeket a végén stabilan kell rögzíteni, anélkül, hogy a már összeszerelt belsőt megsértené – nem hiába fejeződik be egy karosszéria hegesztése a többi rész beszerelése előtt. Ha pedig az egyenként festett részeket összeillesztik, ahelyett, hogy az összeset egyszerre festenék egy merítőtartályban, akkor nemcsak finom színeltérések lehetnek, hanem a korrózióvédelem is sérülhet.
Továbbá a Handelsblatt újság szerint „egy jelentős német prémiumgyártó gyártási igazgatója” azt mondta, hogy ez „nem egyeztethető össze minőségi ígéreteinkkel”. De emlékezzünk vissza, mikor a hagyományos autóipar ugyanezt nyilatkozta a Tesla Megacasting eljárásáról is, és egyre többen emellett döntenek.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!