Miközben egyre több autógyártó próbál belépni a 20 ezer eurónál olcsóbb tisztán elektromos városi autók piacára, a Toyota tudatosan távol marad ettől a szegmenstől. A japán márka európai vezetése szerint a gazdaságos gyártás, a megbízhatóság és a használhatóság jelenleg nem egyeztethető össze az ultraolcsó elektromos modellek koncepciójával – különösen, ha a gyártás Európában történik.
A Toyota szerint gazdaságtalan az olcsó e-autók európai gyártása
A Toyota Europe vezetője, Nakata Josihiro világosan fogalmazott: az olcsó elektromos kisautók európai gyártása nem gazdaságos. Bár más gyártók – például német és francia márkák – belevágtak ilyen modellek fejlesztésébe, ők is elismerik, hogy ezek kezdetben veszteséges projektek, és legfeljebb hosszú távon remélnek megtérülést. Ráadásul a jelenlegi kínálat döntő többsége kínai importból származik, ahol az előállítási költségek és az állami támogatások egészen más feltételeket teremtenek.
A japán márka inkább a hibridekben látja a megoldást
Ehelyett a Toyota a hibrid technológiára épít, amely érett, megbízható és üzletileg fenntartható megoldást kínál a városi mobilitás kihívásaira. Ennek legújabb példája az Aygo X új, öntöltő hibrid változata, amelyet a márka 2025 júniusában mutatott be. Az A-szegmensbe tartozó miniautó nemcsak méretével, hanem alacsony fogyasztásával és károsanyag-kibocsátásával is kiemelkedik a mezőnyből.
Az új Aygo X nem plug-in, hanem teljes értékű öntöltő hibrid, vagyis külső áramforrás nélkül is működik. Az autó átlagos üzemanyag-fogyasztása 3,7 liter/100 km, szén-dioxid-kibocsátása pedig mindössze 86 g/km – ezek különösen kedvező értékek a kategóriában.
Az A-szegmensben nincs valódi alternatívája a Toyota megközelítésének
A Toyota jelenleg az egyetlen gyártó, amely teljes értékű öntöltő hibridet kínál a legkisebb méretkategóriában. A legtöbb versenytárs legfeljebb mild hibrid rendszereket kínál – ha egyáltalán jelen van ebben a szegmensben. Ennek oka egyszerű: a kisautók piaca rendkívül árérzékeny, a nyereséghányad alacsony, ezért csak azok tudnak itt fennmaradni, akik egyszerre tudnak költséghatékonyan gyártani és technológiailag versenyképes megoldást kínálni.
Az ultraolcsó villanyautókban túl sok a kompromisszum
Andrea Carlucci, a Toyota Europe marketing- és termékfejlesztési igazgatója szerint az olcsó elektromos kisautók túl sok kompromisszumot követelnek: gyakran szűk a belső tér, gyenge az anyagminőség, rövid a hatótáv, ráadásul a töltési idő hosszú. Ez pedig éppen a fordított hatást válthatja ki, mint amit a gyártók szeretnének elérni: csalódást okoz a vásárlóknak, és elbizonytalanítja őket az elektromos mobilitás jövőjét illetően.
A Toyota inkább kivár, de nem zárkózik el
Bár a Toyota egyelőre nem kínál tisztán elektromos városi kisautót, a márka nem zárja ki a jövőbeni fejlesztés lehetőségét sem. Ugyanakkor a döntéshozók világossá tették: csak akkor lépnek be ebbe a szegmensbe, ha üzletileg is fenntartható konstrukciót tudnak kialakítani.
Ahogy Matthew Harrison, a Toyota Europe vállalati ügyekért felelős vezetője fogalmazott: „Most még figyelünk, és elemzünk.”
A Toyota ezzel az üzenettel azt közvetíti, hogy a villanyautózás jövője nem lehet pusztán árverseny kérdése. Hosszú távon a fenntarthatóság, a használhatóság és a megbízhatóság egyensúlya dönti el, milyen irányba mozdul a városi mobilitás – és ebben a hibrid hajtás ma még verhetetlen megoldás.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!