Az ICCT új tanulmánya szerint az Európában 2025-ben eladott elektromos autók életciklusra vetített kibocsátása 73%-kal alacsonyabb, mint a benzines modelleké – még az akkumulátor gyártását is beleszámítva.
A 2021-es adatokhoz képest 14 százalékpontos javulás történt, hiszen akkor még csak 59%-os volt az előny. Ez a fejlődés főként annak köszönhető, hogy az EU áramtermelése egyre nagyobb arányban támaszkodik megújuló forrásokra.
A hibridek alig javulnak, a BEV-ek dominálnak
A hibridek és plug-in hibridek terén alig történt előrelépés. Az ICCT egyértelmű következtetése: ha Európa valóban csökkenteni akarja a közlekedésből származó szennyezést, akkor az akkumulátoros elektromos autókra kell építkeznie.
Dr. Marta Negri, az ICCT kutatója kiemelte: „Az elektromos autók minden más technológiát túlszárnyalnak”, köszönhetően a magas energiahatékonyságnak és a zöldülő áramtermelésnek.”
A zöld áram még tovább erősíti az EV-k előnyét
Míg 2020-ban a megújulók 38%-át adták az EU-s áramtermelésnek, 2025-re ez az arány 56% lehet, 2045-re pedig akár 86%-ra is nőhet. Egy ma megvásárolt elektromos autó tehát a jövő egyre tisztább áramát is felhasználja majd – még inkább csökkentve az ökológiai lábnyomát.

Benzines és hibrid járművek: zsákutcába futnak
A hagyományos benzines és dízel autók továbbra is túlnyomórészt fosszilis energiahordozókra támaszkodnak. A bioüzemanyagok és e-üzemanyagok térnyerése pedig lassú és költséges. A hibridek csak 20–30%-kal csökkentik a kibocsátást – gyakori, hogy a plug-in hibrideket nem töltik rendszeresen, így gyakran csak hagyományos benzinesként működnek.
17 ezer kilométer után megtérül az EV-k kibocsátási hátránya
Sokan kifogásolják, hogy az elektromos autók gyártása több CO₂-kibocsátással jár, főként az akkumulátor miatt. Ez a kibocsátási többlet azonban gyorsan ledolgozható: jellemzően már 17 000 km után. Vagyis 1-2 évnyi használattal az elektromos autó átbillen a pozitív oldalra, és hátralévő évtizedeken át lényegesen tisztábban működik.
Kemény üzenet az autóiparnak
Az ICCT vezető kutatója, Dr. Georg Bieker így fogalmazott: „Az életciklus-elemzés nem egy választható kalandregény.”
Sok gyártó félrevezető módon állítja be a hibridek kibocsátását, miközben az ICCT tanulmánya valós fogyasztási adatokra és a teljes kibocsátási lánc figyelembevételére épül.
Valós módszertan, jövőorientált számítások
A tanulmány számol a jármű- és akkumulátorgyártás, az üzemanyag-előállítás, a használat és karbantartás kibocsátásaival is, valamint beépíti az EU energiamixének várható változásait. Ez különösen fontos a plug-in hibridek valós környezeti hatásainak megítéléséhez, hiszen ők a legritkább esetben használják ki az elektromos üzemmódot a valóságban.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!