2025-ben minden negyedik új autó elektromos lehet

0

A BloombergNEF (BNEF) friss jelentése szerint 2025-ben világszerte közel 22 millió elektromos és plug-in hibrid autó találhat gazdára, ami 25%-os növekedést jelent 2024-hez képest. Az elemzés szerint ezzel az összes új autó negyede elektromos meghajtású lesz.

A növekedés mögött elsősorban a lítium-ion akkumulátorok árának csökkenése, valamint a megfizethetőbb elektromos modellek térnyerése áll. A legtöbb eladás továbbra is Kínához köthető, az ország az idei eladások kétharmadát adhatja. Európa 17%-kal, míg az Egyesült Államok csak 7%-kal járulhat hozzá a globális számokhoz.

Lassulás az Egyesült Államokban: szabályozási kockázatok

A jelentés komoly figyelmeztetést fogalmaz meg az amerikai piac kapcsán: a szövetségi támogatások leépítése, a környezetvédelmi szabályozások gyengítése és Kalifornia kiváltságainak megszűnése miatt a rövid- és hosszú távú várakozások is romlottak.

A BNEF becslése szerint az USA-ban 1,6 millió EV-t adhatnak el 2025-ben, ami 14 millióval kevesebb járművet jelent a 2035-ig terjedő időszakban, mint ahogyan azt korábban várták. Ez komoly hatással lehet a világszintű elterjedés ütemére is.

Kína dominanciája az eladásokban és gyártásban is erősödik

Kína továbbra is vezető szerepet tölt be az elektromobilitás terén. Az országban az elektromos autók átlagosan olcsóbbak, mint a hagyományos modellek. A globálisan eladott elektromos járművek 69%-a Kínában készül. Emellett a kínai márkák komoly teret nyertek fejlődő országokban is, például Thaiföldön és Brazíliában – sőt, Thaiföldön gyorsabban terjednek az EV-k, mint az Egyesült Államokban.

Egyesült Királyság megelőzte Németországot az eladásokban

Az Egyesült Királyság 2024-ben megelőzte Németországot az elektromos autók piaci volumenében. Ez is mutatja, hogy az európai piacok dinamikája változó, és egyre több országban válik meghatározóvá az elektromos mobilitás.

EV-eladások jövője: 2040-ben 70% lehet az arány

A BNEF szerint az új autóeladások 56%-a 2035-re, majd 70%-a 2040-re lehet elektromos – ez kissé elmarad a korábbi 73%-os előrejelzéstől. Az összesített globális járműállomány azonban csak 40%-ban lehet EV 2040-re, ami nem elegendő a klímacélok eléréséhez.

Akkumulátorpiac: túlkínálat, árnyomás, új technológiák

Az elektromos járművekhez szükséges akkumulátorok iránti kereslet lassabban nő, mint korábban várták. A túltermelés következtében árnyomás alakulhat ki, különösen Kínában, ahol a gyárak kapacitáskihasználtsága 50% alá csökkent. Azonban a szilárdtest-akkumulátorok 2035-re már az EV-piac 10%-át is lefedhetik – főként prémium modellekben debütálva.

Költségek és nyilvános töltés: a növekedés új akadálya

A jövő vásárlói közül sokan nem rendelkeznek majd otthoni töltési lehetőséggel, és a nyilvános töltők ára már most sok helyen meghaladja a benzin költségét kilométerarányosan. Ez új kihívásokat jelent az EV-piac számára.

EREV-ek és elektromos teherautók: új növekedési szegmensek

2024-ben az úgynevezett EREV (kiterjesztett hatótávú EV) kategória volt a leggyorsabban növekvő: 83%-kal bővült. Emellett Kínában az elektromos teherautók értékesítése is robbanásszerű növekedést mutatott.

Globális trend: az EV-állomány túlnő a belső égésűeken

A BNEF szerint az elektromos járművek több országban is dominánssá válnak:

  • Norvégia: 2030
  • Kína: 2033
  • Kalifornia: 2037
  • Németország: 2039

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!