A brit kormány fontolóra vette, hogy megemeli az „Expensive Car Supplement” (ECS) küszöbértékét, amelyet jelenleg a 40 000 font feletti járművekre vetnek ki. A cél, hogy ösztönözzék az e-autók eladását. Jelenleg minden ilyen árú autó után évi 425 font többletadót kell fizetni öt éven keresztül, a 195 fontos standard gépjárműadó mellett. Ez összesen hat év alatt akár 3100 fontos többletterhet jelenthet – ami súlyos visszalépést jelent az egykori adókedvezményekhez képest, hiszen az EV-k korábban mentesültek az ECS és a VED alól is, egészen 2025. április 1-jéig.
Az elektromos autók ára és a jelenlegi szabályozás ütközése
A 40 ezer fontos határ különösen problémás, mivel az elektromos járművek átlagára ma már 50 ezer font körül alakul az Egyesült Királyságban. Ez mintegy tízezer fonttal drágább, mint a belső égésű motorral szerelt autók. Eközben a ZEV (Zero Emission Vehicle) mandátum alapján a gyártóknak 2025-re eladásaik legalább 28%-át, 2030-ra pedig 80%-át tisztán elektromos autókból kellene teljesíteniük. Ennek ellenére 2025 áprilisában az újonnan regisztrált autók között az elektromos járművek aránya csupán 20,4% volt.
Piaci visszaesés és a magánvásárlók visszafogottsága
Még aggasztóbb, hogy 2024 áprilisában a BEV-k piaci részesedése 17% alatt volt, miközben a teljes újautó-piac is zsugorodott az előző évhez képest. A magánvásárlások különösen alacsony szinten állnak, a SMMT szerint ezek csupán 10,7%-át teszik ki az EV-eladásoknak. A BMW i4 és a Volkswagen ID.7 típusok már indulóáron is meghaladják a 40 000 fontos határt, így az ECS aránytalanul nagy terhet ró azokra, akik ilyen autókat szeretnének vásárolni. Bár a flottavásárlók továbbra is élvezik az alacsonyabb természetbeni juttatási adókat (BIK), a magánvásárlók továbbra is hátrányos helyzetben vannak.
A kormány válaszreakciója és lehetséges adóreform
Egy képviselőnek írt levelében, amelyet az Autocar is látott, Lilian Greenwood közlekedésért felelős miniszterelismerte: a kormány újraértékeli az ECS hatását a zéró emissziós járművekre. Levelében kifejtette: „Egy jövőbeli pénzügyi esemény keretében megfontoljuk, hogy csak a zéró kibocsátású autók esetében megemeljük a küszöböt, hogy megkönnyítsük az elektromos járművek vásárlását.” Ez az üzenet világos utalás a jelenlegi szabályozás aránytalanságára és versenytorzító hatásaira.
Piaci reakciók és iparági nyomásgyakorlás
A 2025 márciusi időszak – közvetlenül az ECS kiterjesztése előtt – azt mutatta, hogy az EV-piac képes fellendülni: az elektromos járművek eladásai 41,7%-kal nőttek éves összevetésben, a piaci részesedésük pedig elérte a 25,3%-ot. Azonban áprilisra, amikor az ECS már érvényben volt, a részesedés visszaesett 20,4%-ra, pedig a gyártók tömeges árengedményekkel próbálták a 40 ezer fontos határ alá szorítani az árakat.
A szakma egyre erőteljesebben hangot ad elégedetlenségének. A Stellantis UK vezetője, Eurig Druce, valamint a Ford is bírálta a jelenlegi adópolitikát. A Ford szerint ez a rendszer „lassíthatja az átállást egy kulcsfontosságú időszakban”. Miközben a Stellantis, a Renault és a Volkswagen új, megfizethetőbb EV-modellek bevezetésére készül, az ECS-hez hasonló adóterhek akadályozhatják ezek sikerét.
A reformok szükségessége a ZEV-mandátum sikeréhez
Bár a brit kormány az elmúlt időszakban kedvező módosításokat hajtott végre a ZEV-mandátum keretében – például engedélyezte a hibridek értékesítését 2030 után, és egyszerűsítette a kibocsátási kreditrendszert –, a szakértők egyöntetűen úgy látják, hogy ez nem elegendő, ha a luxusadónak is nevezett ECS változatlanul terheli a zéró emissziós járműveket.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!