Megtorpant az elektromos átállás Amerikában

0

Az amerikai szenátus friss döntése újabb fejezetet nyitott a benzines és elektromos járművek szabályozása körüli politikai vitákban. A testület csütörtökön elfogadott egy törvényjavaslatot, amely megtagadja Kalifornia és további 11 szövetségi állam azon tervét, hogy 2035-től betiltsák a kizárólag belső égésű motorral szerelt új járművek értékesítését. Kalifornia még 2020-ban jelentette be, hogy az évtized közepére az új autóeladásoknak teljes egészében elektromos vagy plug-in hibrid modellekből kell állniuk, 80%-os elektromos és 20%-os plug-in arányban.

A szenátusi döntés értelmében visszavonásra kerül az a Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) által 2023 decemberében kiadott engedély, amely lehetővé tette volna Kaliforniának a saját szabályozás bevezetését. A törvényjavaslat Donald Trump elé került jóváhagyásra, akinek várható támogatása újabb lendületet adhat az intézkedés véglegesítéséhez.

Heves reakciók és társadalmi megosztottság

A döntés éles vitákat váltott ki mind a politikai, mind a szakmai szereplők között. Gavin Newsom, Kalifornia kormányzója szerint a törvény alkotmányellenes, és kijelentette: „A bíróságon fogunk harcolni Kalifornia ellen irányuló alkotmányellenes támadás ellen.” Azzal érvelt, hogy a döntés 45 milliárd dollárral növelheti a kaliforniaiak egészségügyi kiadásait, elsősorban a levegőminőség romlása miatt.

Az autóipari lobbi szervezet, az Alliance for Automotive Innovation azonban üdvözölte a törvény elfogadását. Vezérigazgatójuk, John Bozzella, így fogalmazott: „Az elektromos járművekre vonatkozó előírások soha nem voltak reálisan kivitelezhetők.” Ezzel szemben az Earthjustice környezetvédelmi szervezet elnöke, Abigail Dillen, keményen bírálta a döntést: „Miközben a republikánus vezetés visszafordítaná az idő kerekét, a világ már továbblépett az elektromobilitás irányába.”

A nagy autógyártók közül a Tesla egyelőre nem kommentálta az eseményeket, míg a General Motors nyíltan támogatta a törvényt, hangsúlyozva, hogy „Ez a lépés közelebb hozza a szabályozást a piaci realitásokhoz.”

Támogatások megnyirbálása – új törvénycsomag a képviselőháztól

Párhuzamosan a szenátusi döntéssel, az amerikai képviselőház is elfogadott egy új törvénycsomagot, amely jelentős mértékben csökkentené az elektromos járművek állami ösztönzőit. A tervezet szerint:

  • megszűnne a 7500 dolláros szövetségi adókedvezmény az új elektromos autók vásárlása után,
  • bevezetnének egy 250 dolláros éves díjat az elektromos járművekre, amelyből az úthálózat fenntartásátfinanszíroznák,
  • hatályon kívül helyeznék azokat az emissziós szabályokat, amelyek eddig a gyártókat több EV gyártására ösztönözték,
  • 2028-tól fokozatosan megszűnnének az akkumulátorokra vonatkozó adókedvezmények is.

Ez az intézkedéscsomag érzékenyen érintheti az elektromos autógyártók és -vásárlók kilátásait, különösen azokat, akik eddig az állami támogatásokra alapozták beruházási döntéseiket.

Politikai fordulat, piaci kényszerpályák

Az amerikai törvényhozás republikánus többségének döntése világos üzenetet küld a piacnak és a választóknakaz elektromos járművek kötelező bevezetésének ütemét lassítani kívánják, és nagyobb rugalmasságot adnának a gazdasági szereplőknek. A döntés mély politikai és gazdasági megosztottságot tükröz, és hosszú távon alapjaiban alakíthatja át az Egyesült Államok elektromobilitási stratégiáját. Az, hogy milyen irányt vesz az amerikai EV-politika a következő években, nagymértékben függ majd a bírósági döntésektől, elnöki jóváhagyásoktól és a piaci szereplők alkalmazkodóképességétől.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!