A német Oliver Wyman tanácsadó cég friss elemzése szerint 2024-ben Németországban volt a legmagasabb az autógyártáshoz kapcsolódó egységnyi munkaerőköltség. Egyetlen jármű gyártása ott 3307 amerikai dollárnyi bérköltséget jelentett, ami jelentősen meghaladja más országok értékeit. Az összegek dollárban szerepelnek, hogy nemzetközileg összehasonlíthatók legyenek.
A jelentés szerint ez a magas költség több tényező együttes hatásának eredménye: a szakszervezetek erős jelenléte, a kiemelkedő bérek és a rugalmatlan gyártási struktúrák, ahol a csökkenő termelés ellenére a dolgozói létszám nem változott arányosan.
Japán és az USA hatékonyabb – Magyarország kimaradt
Az Egyesült Államokban az egy autóra jutó munkaerőköltség 1341 dollár, míg Japánban mindössze 769 dollár, köszönhetően az erősen szinkronizált és veszteségminimalizált gyártási folyamatoknak. Magyarország nem szerepel a vizsgált országok listáján, így a hazai autóipar nem kapott külön értékelést.
Románia az új gyártási sztár: Kínánál is kedvezőbb
A legolcsóbb munkaerőköltségek között Románia meglepő módon Kínát is megelőzte. Az ottani gyártók csupán 273 dollárt költenek bérköltségre járművenként, míg Kínában ez az érték 597 dollár. Még Mexikó (305 dollár) és Törökország (414 dollár) is drágább ebből a szempontból.
Fontos azonban kiemelni: ezek az adatok nem közvetlenül a bérek szintjét tükrözik. Romániában a magas termelési volumen és az optimalizált létszám lehetővé teszi, hogy az egy autóra jutó munkaerőköltség tizenkétszer alacsonyabb legyen, mint Németországban, és feleakkora, mint Kínában.

Marokkó: globális költséghatékonysági éllovas
A lista legalján Marokkó szerepel, ahol mindössze 106 dollárt tesz ki a munkaerőköltség egy autó gyártására. Ez az oka annak, hogy a Renault-csoporthoz tartozó Dacia két gyárat is üzemeltet az országban, és a Stellantis is folyamatosan bővít. Marokkó az utóbbi években a francia autóipar egyik legfontosabb alacsony költségű bázisává vált, akárcsak Mexikó az amerikai gyártók számára.
Mexikó és Törökország: stabil szereplők, de veszélyekkel
Mexikó továbbra is kulcsszerepet tölt be, nemcsak az amerikai, de a német, japán és dél-koreai gyártók számára is. Az ottani tömegtermelés alacsony fajlagos költségeket biztosít, bár az Egyesült Államok korábbi vámfenyegetései bizonytalanságot okozhatnak.
Törökország még mindig a világ öt legolcsóbb országa közé tartozik, de az elmúlt évek magas inflációja jelentősen megemelte a béreket. Három év alatt háromszorosára nőtt az átlagbér, így ma már eléri a japán szintet is – ez pedig csökkenti a korábbi költségelőnyt.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!