Már túljelentkezés mutatkozik az elektromos járművek vásárlására kiírt állami támogatási programban, amelyet kifejezetten vállalkozások számára hirdetett meg az Energiaügyi Minisztérium. A 30 milliárd forintos keretösszeg gyakorlatilag teljesen kimerült, de a pályázatok beadása továbbra is lehetséges egészen 2024. december 1-jéig, amennyiben marad fel nem használt forrás.
A Jövő Mobilitása Szövetség és az Elektrifikáció.hu friss közös felmérése alapján a program nemcsak népszerű volt, hanem valódi szemléletváltást is hozott a cégek körében.
Tízezres nagyságrendű járműváltás – cégek tömege lépett az e-mobilitás útjára
A támogatási lehetőség révén a cégek maximum 4 millió forint vissza nem térítendő állami forrást igényelhettek elektromos személyautókra vagy kishaszongépjárművekre. Az eddigi eredmények szerint:
- Több mint 3000 vállalkozás jutott támogatáshoz
- 5200 szerződés született
- A támogatott járművek több mint 90%-át már átvették vagy hamarosan átveszik
A pályázók többsége (85%) elektromos személygépkocsira, míg 15% haszongépjárműre nyújtott be kérelmet. Sokan meglévő, belső égésű járműveiket cserélték le, és a legtöbb vállalkozás most először váltott elektromosra.
Miért döntöttek az elektromos jármű mellett a cégek?
A felmérés alapján a vállalatok 68%-ának ez volt az első elektromos járműve, és döntésüket főként gazdasági és környezeti szempontok motiválták. A három legfontosabb érv:
- Alacsony üzemeltetési költség – 94% említette
- Zéró károsanyag-kibocsátás – 76%
- Adókedvezmények, ingyenes parkolás – 67%
A tapasztalatok alapján az új e-járművek évente 15–20 ezer kilométert tesznek meg, de minden ötödik jármű futása meghaladja a 30 ezret is. A töltés jellemzően otthon (69%) és munkahelyen (43%) történik.
A támogatás után is folytatnák – ismét elektromos járművet vennének
A felmérés egyik legfontosabb üzenete: a cégek többsége pozitív tapasztalatot szerzett az e-mobilitással kapcsolatban. Ennek eredményeképpen:
- 52% biztosan újra vásárolna elektromos járművet
- 30% nyitott a lehetőségre, de kivár
- A legtöbben 3–5 éven belül terveznek új beszerzést
Ez azt mutatja, hogy a támogatási program nemcsak egyszeri lehetőségként szolgált, hanem hosszú távon is megalapozta az elektromos járművek térnyerését a céges flottákban.
Infrastruktúra és hatótáv – ezek maradtak kihívások
A kutatás szerint a vállalkozások továbbra is több akadállyal szembesülnek a villanyautózás során. A három leggyakoribb probléma:
- Korlátozott hatótávolság (57%)
- Magas bekerülési költség (45%)
- Nyilvános töltők megbízhatatlansága (39%)
Érdekesség, hogy bár 86%-uk rendelkezik napelemes rendszerrel, csak 9% használ akkumulátoros energiatárolót, amely elősegítené a független, rugalmas töltést – ez a szakértők szerint a jövő egyik legfontosabb fejlesztési területelehet.
Több tízezer jármű már úton, a jövő akár félmilliós flotta lehet
A szakértői becslések szerint a mostani program rövid távon több tízezer új elektromos járművet juttathat a magyar utakra. Ha a támogatási rendszer folytatódik, néhány éven belül akár félmilliós céges elektromos flotta is kialakulhat Magyarországon – ami nemcsak gazdaságilag, hanem környezetvédelmi szempontból is áttörést jelentene.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!