Más iparági szereplőket is érdekel a Nio akkumulátorcserélő rendszere

0

A Nio a napokban jelentette be, hogy más iparági szereplőkkel közösen dolgozik egy elektromos autók akkumulátorcserélő rendszerére vonatkozó szabványtervezeten. A fejlesztés a DKE (a Német Elektrotechnikai, Elektronikai és Informatikai Bizottság, amely a DIN és a VDE része) keretében zajlik.

A cserélhető akkumulátoros elektromos autók ötlete nem újdonság és számos előnye van egy olyan e-autóhoz képest, amiben saját és fixre szerelt akkupakk található. Az egyik legfontosabb tényező talán az ár lehet. Több milliós tétel is lehet forintban egy akkupakk, főleg ha a 75 és 100 kWh környéki sávban gondolkodunk. Az akkucserés autónál ez a tétel nem létezik, helyette egy viszonylag kevés pénzért bérleti díj fejében lehet használni az akkukat.

A másik kiemelhető előny a valóban gyors „tankolás” lehetősége, hiszen egy akkucsere állomáson tényleg pár perc alatt egy teljesen feltöltött akkumulátor kerül az autóba. Számos előny létezik tehát ezen technológia mellett, ennek ellenére nagyon nem egyszerű ezt kivitelezni, még a Tesla bicskája is beletört a folyamatok kidolgozásába. A kínai Nio viszont előállt a maga megoldásával a kérdésre, és bizony sikerrel is alkalmazzák ezt az üzleti modellt. Minden modelljük (még a jóárasított Onvo és Firefly e-autók is) kompatibilisek a Nio saját vonatkozó szabványaival és már nem csak Kínában, de Európában is egyre több ilyen csereállomás létezik. Ráadásul a kontinensünkre szánt állomások itt készülnek Magyarországon (Biatorbágy).

A Nio állomások száma jelenleg 59 az öreg kontinensen, ebből 19 található Németországban. A technika pedig felkeltette más érdeklődők figyelmét is, akik most felkérték a Nio mérnökeit, hogy közösen dolgozzanak ki egy szabványt az akkucserén alapuló megoldásokra. Bár a Nio az egyetlen olyan szereplő, aki az akkumulátorcserét értékesítette a németországi elektromos autók piacán, az európai cégek már használnak akkumulátorcsere rendszereket a könnyebb elektromos járművekhez. Az akkumulátorcsere Indiában és Délkelet-Ázsiában a leggyorsabban elterjedt a könnyű elektromos járműveknél, Kínában pedig mindenütt elterjedtebb.

Az immár DIN EN IEC 62840 szabványsorozatként létező folyamat biztosítja az akkumulátorcsere technológia megbízhatóságát, átjárhatóságát és biztonságát az elektromos autók német piacán. A bizottság együttműködésének fő célja az volt, hogy az IEC 62840 nemzetközi ipari szabványsorozatot beépítsék a német szabványokba. A cserélhető modellek fejlesztésének és kialakításának legnagyobb akadályát az egységes normák és szabványok jelentik a német nemzetközi vizsgálószövetség, a TÜV szerint, így az új és egységes szabvány remélhetően segíteni fogja majd a technológia elterjedését.

A Nio szerint a fent említett szabványsorozat (DIN EN IEC 62840-2) általános követelményeket tartalmaz a csererendszerekre és állomásokra vonatkozóan. Ez képezi az alapját a szabadalmaztatott akkumulátorcsere-rendszerek gyártói határokon átnyúló fejlesztésének, egy közös nevező létrehozásával. „Ez magában foglalja az akkumulátorcsomagok cseréjét, tárolását, töltését és hűtését, valamint tesztelését, karbantartását és biztonsági kezelését” – magyarázza Nio.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!