Annak ellenére, hogy az elektromos autók eladásai tavaly jelentős növekedést mutattak, nem sikerült teljesíteni a brit kormány által előírt minimális piaci részarányt. Ennek kapcsán a brit közlekedési miniszter hétfőn hivatalosan megerősítette, hogy 2030-tól nem lehet belsőégésű motorral működő új személyautókat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.
A Brit Autógyártók és Autókereskedők Szövetsége (SMMT) hétfőn közzétett éves jelentése szerint 2024-ben a brit piacon több mint 1,95 millió új személyautót adtak el, ami 2,6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Ebből 381 970 darab tisztán elektromos meghajtású jármű volt, amely a teljes eladások 19,6 százalékát tette ki. Az elektromos autók értékesítése egy év alatt közel 20 százalékkal növekedett, ám a tisztán elektromos járművek piaci részesedése így sem érte el a brit kormány által 2024-re kitűzött 22 százalékos célt – emelte ki az SMMT hétfői közleményében.
Az SMMT közleménye szerint az autóipar minden lehetséges eszközt bevetett annak érdekében, hogy elérje a hatóságok által előírt elektromos autók piaci részarányát. Ennek érdekében a gyártók több mint 4,5 milliárd font (kb. 2250 milliárd forint) értékben nyújtottak árkedvezményeket az elektromos járművek vásárlóinak ösztönzésére. Azonban a szervezet hangsúlyozta, hogy ilyen mértékű támogatások hosszú távon nem tarthatók fenn.
A legnagyobb akadályt az elektromos autók piaci arányának növelésében a magánvásárlók alacsony kereslete jelenti. Az SMMT adatai szerint tavaly az egyéni vásárlók mindössze 10 százaléka választott tisztán elektromos járművet. Ezzel szemben a benzinmotoros autók továbbra is a legnépszerűbbek ebben a fogyasztói csoportban: az újonnan vásárolt autók 61 százaléka benzinüzemű volt.
A szakmai szervezet már korábban is figyelmeztetett arra, hogy az elektromos autók piaci részarányára vonatkozó, folyamatosan szigorodó előírások, valamint a kereslet gyengesége együttesen jelentős anyagi terhet rónak a brit autóiparra. Az SMMT szerint ezek a tényezők több milliárd font többletköltséget eredményeznek, amely hosszú távon fenntarthatatlan a szektor számára.
Az elektromos autók minimális értékesítési aránya idén a teljes forgalom 28 százalékára emelkedik a tavalyi 22 százalékról. Emellett a brit munkáspárti kormány bejelentette, hogy vissza kívánja állítani az új benzin- és dízelüzemű személyautók forgalmazásának betiltására vonatkozó határidőt 2030-ra, amelyet a konzervatív előző kormány 2035-re halasztott.
Heidi Alexander, az Egyesült Királyság közlekedési minisztere hétfőn hivatalosan is megerősítette ezt a szándékot a londoni alsóháznak küldött átiratában. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kormány konzultációt indított az autóipari szereplőkkel annak érdekében, hogy közösen dolgozzanak ki megoldásokat a cél elérésére és a szabályozási keretek egyszerűsítésére.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!