Így csökkentené egy német cég az elektromos buszok téli fogyasztását

0

Az elektromos buszok fűtése komoly kihívást jelent. Egyrészt az energiafogyasztást kordában kell tartani, hogy ne csökkenjen túlzottan a jármű hatótávja, másrészt minden ajtónyitáskor jelentős hő távozik. A német Eberspächer beszállító új vízmelegítőjével kívánja ötvözni a hatótáv megőrzését és az utasok kényelmét.

A tisztán elektromos járművek esetében a téli hidegek esetén előforduló körülmények nem túl ideálisak a fűtés szempontjából. Mivel az ilyen járművek hatásfoka magasabb, mint 90 százalék, elég kevés veszteség keletkezik, ami általában hő formájában jelenik meg. A belsőégésű motoros meghajtás esetében ezzel nincs gond, hiszen az előállított energia csupán 30-40 százaléka hasznosul, a többi hulladékhő formájában távozik, vagy használható többek között fűtésre.

A személyautók esetében viszonylag kis teret kell felfűteni télen és az is könnyen szinten tartható, hiszen a meleg nem tud könnyen távozni az utastérből. A tisztán elektromos buszok esetében már más a helyzet, hiszen itt nagy légteret kell folyamatosan felfűteni, továbbá a minden megállóban kinyíló ajtókon rengeteg hő távozik.

Erre a problémára talált megoldást a német alkatrész beszállító, az Eberspächer. Az Eberspächer egy új fűtőkomponenssel állt elő, ami szerintük hatékonyan egyesíti a hatótáv és a komfort iránti igényeket. Az új nagyfeszültségű elektromos vízmelegítővel a Stuttgart melletti Esslingenből származó beszállító az elektromos vagy hibrid meghajtású buszokat célozza meg. A rendszer magja egy tíz kilowatt teljesítményű ellenállásfűtés – a busz használatától és az ebből eredő fűtési igénytől függően járművenként akár három fűtőtest is kombinálható, ami 30 kW fűtőteljesítményt eredményez.

Az ellenállásfűtés 500 és 820 V DC közötti feszültségtartományban működik és az Eberspächer szerint a terméket „robusztusra” tervezték, ami garantálja a „kifogástalan működést élettartama során”. A melegítő rendkívüli hatékonysággal képes működni, melynek révén az üzemeltetése kevesebb energiát használ el az akkumulátorból, illetve az akkupakk temperálására is használható.

Ha pedig az elektromos buszt extrém hideg körülmények között kell üzemeltetni, akkor sincs baj, hiszen fosszilis üzemanyaggal működő rendszerrel is ki lehet egészíteni, ez alapból benne lesz az új fűtőrendszerben. Észak-Európában még mindig elterjedt a dízel- vagy HVO-fűtőelemek használata az elektromos buszokban az akkumulátor hatótávolságának megőrzése érdekében. Nyáron és az átmeneti időszakban elegendő az elektromos fűtés, de hideg téli napokon a fosszilis energiahordozók tudnak segítséget nyújtani.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!