Az elektromos autók árának leszorításában a só, vagyis nátrium alapú akkumulátorok lesznek a jövőben a segítségünkre. Az LFP kémiás akkucelláktól is olcsóbb nátrium-ion cellák előállítási költsége még az LFP árától is kedvezőbb képet mutat, ám még van mit finomítani a technológián. Első körben azt érdemes megvizsgálni, hogy tartós terhelés alatt mit mutatnak a számok egy-egy nátrium-ion akkumulátornál.
Éppen ezért szinte az összes gyártó, akik a nátrium-ion akkumulátorokban érdekeltek, első körben nem is autókba akarják beépíteni a terméküket, hanem energiatároló rendszerekben mutathatják meg tudásukat az új cellák. Így van ezzel többek között a Northvolt, valamint számos kínai szereplő is. Az állami tulajdonban lévő China Southern Power Grid Energy Storage meg is építette az első olyan kínai egységet, aminek kapacitása már most is igen jelentős. Azonban ha a telep teljesen elkészül, 100 MWh kapacitással gazdálkodhat majd a tulajdonos.
A fent említett egység már működik, első körben 10 MWh kapacitás került kiépítésre az amúgy Fulin nevű energiatároló állomáson. Itt az üzemi tevékenység május 11-én kezdődött meg Nanningben, a dél-kínai Guangxi Zhuang autonóm régió fővárosában. Az állami közszolgáltató szerint a 10 MWh-s nátrium-ion akkumulátor energiatároló állomás 22 000 darab, egyenként 210 Ah-s nátrium-ion akkumulátorcellákat használ, melyeknek csupán 12 perc kellett a 90 százalékos töltöttség eléréséhez. Ha a maximális 100 MWh kapacitás kiépül, az elegendő lesz 35 000 háztartás ellátásához és évente 50 000 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.
A Kínai Központi Televíziónak adott interjúban Gao Like, a China Southern Power Grid Guangxi fióktelepének vezetője elmondta, hogy a nátrium-ion akkumulátoros energiatároló rendszerének energiaátalakítási hatékonysága meghaladja a 92 százalékot. Összehasonlításképp: a lítium-ion akkumulátoros tárolórendszerek hatékonysága 85-95%.
Ahogyan azt már tavaly év vége felé is többször megtippeltem, hogy az idei év egyik nagy slágere a nátrium-alapú akkumulátorok terjedése lesz és úgy tűnik, igazam lett. Először csak a kisebb kínai autógyártók közül néhányan jelentkeztek be az ilyen akkucellákkal szerelt kisautóikkal, ám ahogy haladtunk előre az időben, úgy jelentek meg sorra az egyre komolyabb játékosok. Köztük olyan nevek, mint a Renault, a Volkswagen, vagy éppen a világ jelenlegi legnagyobb elektromos autógyártója, a BYD.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!