Az Alfa Romeo tisztán elektromos autójának, az egykori Milano-nak nem indul túl simán a története. Már rögtön a névadással gondjai támadtak a gyártónak. Az eredetileg Milano néven debütáló tisztán elektromos autó elnevezésével ugyanis az olasz Államnak van némi problémája. Az indoklás szerint mivel Lengyelországban készül az elektromos autó, egyáltalán nincs joga egy olasz város nevét viselnie. Ezt egyébként egy 2003-as törvény mondja ki, amely szerint illegális egy külföldi gyártású terméket úgy beállítani, mintha az Olaszországból származna.
„Egy Milano nevű autót nem lehetséges lengyel gyártásba engedni. Ezt az olasz törvények is tiltják” – mondta Adolfo Urso, Olaszország gazdasági fejlesztési minisztere.
Az Alfa Romeo vezérigazgatója, Jean-Philippe Imparato elmondta, hogy a cég megpróbálta megmagyarázni, miért van alapja egy olaszos elnevezésnek, amelyek közül az egyik indok az volt, ogy az autót Olaszországban tervezték. Azonban ez sem hatotta meg a szabályozó hatóságot.
Éppen ezért az Alfa Romeo vezetősége gyorsan össze is ült egy tanácskozásra és döntöttek is egy erősen semleges elnevezésről, amibe aztán végképp nem lehet belekötni. Így a Milano végül a Junior nevet kapta. Mindenesetre nem ez lesz az első alkalom, hogy ezt a nevet használja az Alfa Romeo, az elmúlt évtizedekben többször felbukkant ez az elnevezés és a mostani autó esetében is esélyes volt, de végül a Milano lett a győztes név, ami nem tartott sokáig.
„Az Alfa Romeo egy befogadó márka, amely szenvedélyt és pozitív érzelmeket vált ki és generál. Ez világosan látszik, amikor ügyfeleink szemébe nézek, amikor eljönnek, hogy megnézzék, kipróbálják, megvásárolják és átvegyék új Alfa Romeójukat a márkakereskedéseinkben. Éppen ezért üdvözöljük a vállalat döntését, hogy a legutóbbi, a lelkesedést és figyelmet befolyásoló hírek fényében az autó nevét Milanóról Alfa Romeo Juniorra változtatja. Az Alfa Romeo Junior, akárcsak a Milano, gyönyörű nevek, amelyek a márka történelmében gyökereznek. Nem véletlen, hogy azonnal a közönség kedvencei lettek.” – Mondta Stefano Odorici – Az olasz Alfa Romeo kereskedői hálózat egyesületének elnöke
A Junior a lengyelországi Tychy melletti Stellantis gyárban fog készülni és ez az alapja a problémának. Az ügyben Carlos Tavares is megszólalt, szerinte pusztán pénzügyi oka van a lengyel gyártásnak. A Junior alapára ugyanis így 30 000 eurótól indulhat, míg az olasz gyártás esetén a magasabb költségek miatt ez 40 000 euró lenne. Olaszország populista miniszterelnöke, Giorgia Meloni egyébként bírálta már korábban is a Stellantist, amiért a termelést alacsonyabb költségű országokba helyezte át, ezzel sok olasz munkavállalónak okozva hátrányt.
Az “Alfa Romeo Junior” név eredete
A Giulia és a Giugiaro által a Bertone számára tervezett Giulia Sprint GT kupé változatának sikere után az Alfa Romeo a fiatralabb, új közönséget akarta megcélozni, amelynek tagjai egy ragyogó, exkluzív autót szerettek volna megfizethető áron és kedvező fenntartási költségek mellett. 1966. szeptember 26-án Baloccóban mutatták be a GT 1300 Junior modellt, és annak ellenére, hogy hiányzott belőle a „Giulia” név, az új Alfa Romeo generáció vezető modellje lett. Sőt, a Spider sorozat hasonló változatait is a Juniorral azonosították. A Juniorok legelterjedtebb változatában egy 1290 köbcentiméteres, dupla vezérműtengelyes motor volt, amely részben az újrafokolt vezérlésnek köszönhetően 89 lóerőt teljesített és 170 km/h fölötti végsebességet biztosított. Ez nem sokkal marad el az eggyel nagyobb, 1600-as változattól, így hát magától értetődő, hogy méretéhez képest nagy teljesítmény és még nagyobb vezetési élmény jellemezte. A karosszériát is némileg átdolgozták, valamint fiatalosabb felszereltséget kapott.
A GT 1300 Junior nem sokkal piaci bevezetése után a legsikeresebb Giulia modellé vált: összesen több mint 92 ezer példány talált gazdára és korának valódi státuszszimbóluma lett.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!