42 új infrastrukturális projektet választott ki az EU, amelyek hozzájárulnak új töltőpontok és hidrogéntöltő állomások építéséhez, mintegy 424 millió euró értékben.
Sokszor kritizálják az Európai Uniót annak kapcsán, hogy 2035-től nem engedik új autókban a belsőégésű motor választását. Illetve addig is folyamatosan szigorítják az autók káros-anyag kibocsájtásának mértékét, szintén az új autók eladásainak tekintetében. Továbbá 2025-től is igen komoly problémákkal kell szembesülnie sok gyártónak az öreg kontinensen, ami konkrét pénzbüntetések formájában valósulhat meg, ha bizonyos feltételek nem teljesülnek. Azonban azt is látni kell, hogy az EU a számos megszorítás mellé támogatásokat is biztosít a szükséges jövőbeli infrastruktúra megteremtésére.
Ezek projektek közül leginkább a töltőtelepítésekre jut pénz, ahogyan az történ sok esetben az elmúlt években. Most itt a legújabb döntés, aminek értelmében a kontinens országaiban összesen 42 új projekt indulhat el ebben a témakörben, melyek uniós támogatást tudhatnak maguk mögött. Ez több, mint 424 millió euró megmozdítását jelenti. A projektek kivitelezése kapcsán pedig új töltőállomások, hidrogénkutak, valamint repülőtéri töltőállomások létesülnek. A 42 projekt több tagállamra terjed ki, és érdekes módon egyetlen projektet sem támogatnak, ami német területen valósulna meg. Az egyik kiválasztott holland kezdeményezés (Air Products’ European HRS Network) azonban H2 üzemanyagtöltő állomásokat is épít majd Németországban.
A finanszírozást az Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF) biztosítja. A pályázatok benyújtásának első határideje 2024. szeptember 24. Az AFIF egyesíti az Európai Közlekedési Infrastruktúra Program és az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatásait a pénzügyi intézményektől származó tőkével, hogy növelje a beruházások hatását. A fő cél a közlekedés szén-dioxid-mentesítéséhez való hozzájárulás a TEN-T hálózat mentén. A TEN-T az Európai Unióban tervezett közúti, vasúti, légi és vízi üzemanyagtöltő állomások összeköttetéseinek hálózatát jelenti.
A támogatandó projektek között van olyan, ami hazánkat is érinti, ez a 30 millió eurót érő Cross-E Cohesion projekt, ami révén 706 db HPC, vagyis ultragyors töltő létesülhet Magyarországon, Horvátországban, Lengyelországban, Szlovákiában és Szlovéniában. Továbbá Magyarországon az MVM Mobiliti Kft. 80 darab 150 kW-os nagyteljesítményű töltőt telepíthet 20 magyarországi lokációnál 3 millió euró értékben. Most a Tesla körülbelül 10 millió eurót kap, hogy 498 darab 250 kW-os töltőt alakítson ki 50 helyszínen, 11 országban. Köztük Magyarországon is. Korábban a negyedik finanszírozási körben a Tesla volt a legnagyobb kedvezményezett: 148,7 millió eurót kapott 7198, egyenként 250 kW-os töltőpont megépítésére 22 országban 687 helyen.
Az EU szerint pénzügyi hozzájárulása eltérő társfinanszírozási arányú támogatások vagy szabványos hozzájárulások formájában valósul meg, attól függően, hogy a projekt olyan országban található, amely jogosult a Kohéziós Alapból támogatásra vagy sem. A finanszírozás megerősítése azonban még csak ideiglenes: az EU Bizottságának még hivatalosan el kell fogadnia a finanszírozási határozatokat.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!