2023 ismét olyan év volt, amikor a geopolitikai és makrogazdasági instabilitás az üzleti környezetre is hatással volt. A Scania azonban képes volt átvészelni ezt, így bizonyítva pénzügyi rugalmasságát és fenntartható növekedésiképességét. 2023-ban a Scania árbevétele meghaladta a 200 milliárd svéd koronát: az árbevétel mindössze hét év alattmegduplázódott.
A Scania termékei és szolgáltatásai iránti kereslet 2023-ban is magas maradt, bár néhány kulcsfontosságú piacon az előzőleg magas szinthez képest csökkent. A Scania képes volt jelentősen stabilizálni a járműmegrendelések és -kiszállítások köztiáramlást, és az előző
évihez képest 13 százalékkal növelte a kiszállításokat.
A negyedik negyedév erős volt, a jármű-kiszállítások száma 8 százalékkal, a szervizüzletág bevétele pedig 6 százalékkal nőtt helyi pénznemben az előző év azonos időszakához képest. A negyedik negyedévben a beérkező jármű-megrendelések száma 5 százalékkal csökkent, ami a Scania néhány kulcsfontosságú európai piacán a kereslet normálisabb szintjét jelzi. „Sok más vállalkozáshoz hasonlóan a Scania is alkalmazkodik egy olyan világhoz, melyben az „új normalitás”bizonytalanságot és állandó zavarokat jelent.”
A Scania számos mérföldkövet ért el 2023-ban a fenntartható közlekedési rendszer felé vezető úton, többek között létrehozott egy akkumulátor-összeszerelő üzemet az elektromos teherautók nagyüzemi gyártásának lehetővé tétele érdekében; befektetett az elektromos termékportfólióba és bővítette azt; valamint formális követelménnyé tette az ellátási lánc dekarbonizációs céljait.
A nagy átalakulások ugyanakkor kihívásokat is jelentenek. A Scania az iparágban elsőként kötelezte el magát a tudományosanmegalapozott célok iránt, és elsőként tett merész lépést a 2025-re vonatkozó globális célok meghatározásával annak érdekében, hogy megteremtse az elszámoltathatóságot és megvalósíthatóvá tegye ezeket a célokat. Miközben a Scania a 42 százalékos csökkenéssel jó úton halad az 1-es és 2-es kör célértékeinek elérése felé, valamint a 2025-re kitűzött 50 százalékos cél felé, addig a gördülőállomány szén-dioxid- mentessé tétele, amelyből a szén-dioxid-kibocsátás oroszlánrésze származik, nagyobb kihívást jelent. A 3. körben, amikor a Scania járművei használatban vannak, a cél a 20 százalékos csökkentés elérése 2025-re. Jelenleg a csökkenés a 2015-ös bázisévhez képest kevesebb mint 3 százalék. A megváltozott értékesítési mix a 2023-as évre jelentett fő teljesítménymutató negatív alakulását eredményezte. A jelentett 3. körös csökkentés a 2022-es mennyiségeken alapul, mivel a bemeneti adatok a használatban lévő járművekre épülnek. Mindez azt jelenti, hogy a Scania Super hajtáslánchoz hasonló kezdeményezések teljes hatása még nem érvényesül a 2023-as évre jelentett fő teljesítménymutatókban.
A 2025-re kitűzött 3. körös cél továbbra is kihívást jelent, de pozitív változásra ösztönöz. 2024-ben a Scania a vezetők hatékonyságára, a járműspecifikációk optimalizálására, a megújuló üzemanyagok népszerűsítésére és az elektromos megoldások bővítésére összpontosít, hogy tovább haladjon a kibocsátás-csökkentési célok elérésében.
„Noha a végső megoldást a villamosítás jelenti, és mindent megteszünk, annak érdekében hogy felfuttassuk az akkumulátoros-elektromos teherautók gyártását annak érdekében, hogy szállítani tudjunk ügyfeleinknek, itt és most a szén-dioxid-mentesség elérése szempontjából az üzemanyag-takarékossági intézkedések és a megújuló üzemanyagok használata a döntő fontosságú” – mondja Christian Levin..
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!