Íme a Volkswagen ID.Buzz elődje, az Elektro Bus

0

Régen szerepelt nálunk olyan elektromos autó, ami vastagon abból a korból származik, melyben az elektromos meghajtás csak egy hóbortnak tűnt az autógyártók részéről. Ilyenkor mindig érdemes megnézni, hogy a 2010-es évek végén berobbant modern elektromos autózás mennyire kényelmesen használható a mindennapokban, egyben érdekes felfedezni, hogy évtizedekkel ezelőtt hogyan oldották meg a feladatot.

Azt sokan tudják, hogy a Volkswagen nem ma kezdte a barátkozást az elektromos meghajtással, már 2010-es évek elején kínáltak többek között plug-in hibrideket, vagy éppen elektromos modelleket, amikhez a tapasztalatokat sok sok év alatt gyűjtötték össze, legyen szó koncepcióautókról, vagy éppen a mindennapokban használt autókról. Ez utóbbi kategóriába tartozik az a tisztán elektromos VW T2 mikrobusz is.

A prototípus 1972-ben mutatkozott be a Volkswagen jövőbe nyúló kutatásokat készítő csoportjánál (Department of Future Research), Elektro Bus néven, melynek célja a fenntartható közlekedés tanulmányozása volt. Ez gyakorlatilag egy belsőégésű pickup változatból átalakított elektromos Transporter volt, mert csak így volt hely a robusztus 850 kg tömegű akkupakknak. Mindez természetesen nem a ma ismert lítiumos cellák voltak, hanem az akkoriban ismert és elterjedt ólom-savas akkumulátorok, melyek a hátsó tengelyre telepített villanymotort táplálták.

Ez utóbbit a Siemens és a Bosch fejlesztette ki, ami 16 kW folyamatosan meglévő teljesítményt tudott produkálni (22 LE), de ha kellett ki tudott facsarni magából 32 kW-ot is (44 LE). A korabeli dokumentumok szerint az Elektro Bus végsebessége 75 km/h volt és a 0-50 km/h gyorsulást 12,5 másodperc alatt tudta prezentálni.

Az 1970-es évek során a Volkswagen 120 db elektromos T2-t épített pickup és kisteherautó formában, ezek többségét Nyugat-Németországban használták cégek vagy állami kutatóügynökségek. Közülük azonban tíz az egyesült államokbeli Tennessee Valley Authority-nél kötött ki. Ami a hatótávolságot illeti, a becslések szerint a T2 Elektro Bus nagyjából 50 és 100 km hatótávot volt képes produkálni, jellemzően városi használatban.

A típus gyártása valamikor az 1980-as évek elején fejeződött be, amikor egyértelművé vált, hogy az akkumulátortechnológiának még hosszú utat kell megtennie ahhoz, hogy életképes alternatívája legyen a benzinnek. Azonban a Volkswagen Elektro Bus furgon még azt is tudta, hogy a Varta gyártmányú akkupakkját percek alatt ki lehetett cserélni, vagyis nem volt fixen az autóba rögzítve. Mindezt évtizedekkel a NIO felbukkanása előtt.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!