Nem is volt olyan régen az a nagy híráradat, melyben azt lehetett olvasni, hogy az elektromos autók nem indulnak a téli nagy hidegben. Illetve a nem igazán pontos tájékoztatás kapcsán rögtön nagy mellénnyel érkeztek meg az elektromos meghajtás ellenzői, hogy „na látjátok, ennyit ér a technikátok.” Abba most ne menjünk bele, hogy Chicago mellett mi volt az oka a sok Tesla lehalásának, de maradjunk abban, hogy áram nélkül nehéz elektromos autóval haladni, ahogyan benzin nélkül sem indul el a belsőégésű motor.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy Norvégiában azért tud kemény tél lenni, így európaiként érdemes lenne inkább innen tájékozódni az elektromos meghajtás és a tél kapcsolatáról. Többek között arról, hogy idén januárban az ottani Viking elnevezésű autómentő vállalat 34 000 segélykérést kapott, problémás személyautókról. Ezen segélyhívások csupán 13 százalékában kellett elektromos autót menteni. A számok arányában elmondható, hogy az elektromos autók kétszer olyan megbízhatóan teljesítenek az extrém norvég hidegben, mint a belsőégésű társaik.
A norvégok pedig most dobtak egy lapáttal a tűzre, ugyanis útjára indítottak egy elektromos kamiont, amit hótolóként fogtak be és a legdurvább területekre küldik akciózni. Fel a norvég hegyi utakra. Ez az első alkalom, hogy egy nyergesvontatót állítanak hadrendben erre a feladatra és rögtön egy tisztán elektromos változat nyerte meg a faladatot, aminek gyomrában egyébként egy 1000 kWh-s akkumulátor lapul.
Néhány nappal ezelőtt a közutakat kiszolgáló hivatal (Norwegian Public Roads Administration) hóekeként próbálta ki a fenti képen látható elektromos kamiont az E6-os autópályán, közvetlenül a festői, mégis kihívásokkal teli Dovrefjell hegylánc fölött. A hatalmas elektromos hótoló pont a héten egy hatalmas hótorlaszt takarított el, kiváló eredménnyel. Bjørn Laksforsmo, a vállalat igazgatója is megszólalt a jármű kapcsán:
„Ha el akarjuk érni az éghajlati céljainkat, erőteljes kibocsátáscsökkentést kell végrehajtanunk a közutakon végzett legnehezebb feladatoknál is. Ezért szerettük volna kipróbálni a hótolást egy elektromos teherautóval az E6-os úton Dovrefjell felett.”
Egy hét után az elektromos teherautó statisztikái jónak tűnnek. Annak ellenére, hogy hóval, viharos széllel és fagypont alatti hőmérsékletekkel küzdött, a teherautó akkumulátora csak 90-ről 28 százalékra süllyedt. Ez nagyjából 182 kWh fogyasztással ér fel 100 km alatt. A járművet a svájci Designwerk Technologies AG cég Volvo FH alváz felhasználásával építette meg.
Az E6-os Dovrefjell próbaüzem csak része Norvégia nagyobb tervének, hogy megvizsgálja, hogyan bírják az elektromos hóekék a telet. Más városokban, mint például Sandefjordban az elektromos hóekék már megszokott látványosságok és beváltak.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!