Bár az elektromos meghajtású autók nagyjából egyidősek a belsőégésű társaikkal, nagyjából az elmúlt egy évtized kivételével nem beszélhettünk ezen hajtáslánc tömeges elterjedéséről. A 20. század elején a belsőégésű motor került ki győztesen a versenyből, az elektromos meghajtás megmaradt az autógyártók hóbortjának. Ez változott megy a 2010-es évek elején, amikor a Tesla felbukkant az első Model S-el, vagy éppen a Nissan piacra dobta a Leaf-et. Ezek voltak napjaink első olyan tisztán elektromos autói, melyeket valóban értelmezhető darabszámban gyártottak.
Ennek megfelelően még nem is várható el az, hogy az elektromos autók ugyanúgy teljesítsenek az extrém körülmények között, mint a belsőégésű társaik. Ez utóbbi technológiának közel 100 év előnye van, de aki komolyan érdeklődik az elektromos autók iránt, az láthatja, hogy az elektromos meghajtásnak tizedannyi idő is elég, hogy behozza a lemaradást. Persze csak akkor, ha a fejlődés üteme ilyen mértékű marad.
Ám addig is lesznek majd kiugró esetek, amire az autós- és bulvársajtó, de főleg az elektromos meghajtás ellenzői örömmel csapnak le. Ilyen a mostani tél is Norvégiában, ami az elmúlt évek egyik legzordabb időjárási körülményeit adja az ottani járműveknek, amik köztudottan egyre nagyobb számban tisztán elektromos meghajtásúak. Elég csak az elektromos buszok problémáját alapul venni, itthon is olvashattunk erről sok helyen. Valóban, vannak kiküszöbölendő problémák, ám a helyzet azért nem ennyire siralmas, legalábbis a személyautók területén.
A fentiekből azt hihetnénk, hogy az elektromos autók a téli környezetben nem valók semmire és hogy nagyobb számban produkálnak üzemzavart, mint a belsőégésű társaik. Itt ismét csak Norvégiát tudom említeni, hiszen itt van jelenleg a legnagyobb arányban jelen az elektromos meghajtás, a teljes autóállomány viszonylatában. Bár ma már szinte nincs is újként eladott belsőégésű motoros autó a skandináv országban, azért jócskán vannak még használatban régebbi, belsőégésű motoros autók is ott. Jelenleg 4 norvég személyautóból 1 az elektromos.
Az említett extrém hideg miatt pedig számos autónak lettek problémái az indulással. Az év első hónapjában csak a Viking elnevezésű autómentő vállalat 34 000 segélykérést kapott, problémás személyautókról. Ezen segélyhívások csupán 13 százalékában kellett elektromos autót menteni. A számok arányában elmondható, hogy az elektromos autók kétszer olyan megbízhatóan teljesítenek az extrém norvég hidegben, mint a belsőégésű társaik. A számokat az alábbi norvég sajtóanyagban is meg lehet tekinteni.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!