Nem várt probléma hátráltatja a kínai elektromos autók Európába érkezését

0

A globális hajózási társaságok többsége a koronavírus-járvány idején selejtezte le elöregedett hajóit. Ezek pótlása jelenleg is zajlik, de még éveket vesz igénybe. Közben a vártnál sokkal gyorsabban felélénkült az autók iránti kereslet, és Kína nagyságrendekkel növelte az Európába irányuló elektromosautó-exportját. Mindez szállítmányozási gondokat, valamint az árak meredek emelkedését hozta el.

Az autószállító hajók hiánya a hajóval történő szállítás árának korábban nem látott mértékű növekedéséhez vezetett, ami gátat szab a kínai elektromos járművek Európába irányuló exportjának – írja a Portfolio.

Annak ellenére, hogy a tengeren keresztül szállított autók száma 2023-ban várhatóan 17 százalékkal emelkedve a 2018-as csúcsot meghaladó új rekordra, 23,4 millió darabra nőtt, a szállítmányozás a hajók hiányától szenved. A legnagyobb növekedést az európai autóimportnál mérték, amely az előzetes becslések alapján 2023-ban 40 százalékkal emelkedett, Kína pedig mintegy 4,3 millió járművet szállított az öreg kontinensre, szemben a 2020-as kevesebb mint egymillióval.

Ugyanakkor a napi charterárak 115 ezer dollárra szöktek fel, ami 10 százalékos növekedés 2022-höz képest, és hétszerese a 2019-esnek.

Stephen Gordon, a Clarksons szállítmányozási vállalat kutatási igazgatója szerint az iparág felzárkózik, mivel a hajózási piacon továbbra is szűkösek a kapacitások a megnövekedett autómozgások és a kevés új hajóépítés miatt. A hiány különösen az Európába exportáló kínai villanyautó márkákat érinti, és az elemzők rámutatnak, hogy ezek a cégek a hazai gyárak túlkapacitása miatt nem rendelkeznek a tengeri szállítás alternatíváival.

A tengeri szállítmányozásra erősen támaszkodó kínai autógyártók olyan szállítási problémákkal szembesülnek, amelyek akadályozzák piaci részesedésük növekedését Európában, annak ellenére is, hogy a helyi európai gyáraik csak a 2020-as évtized későbbi szakaszában várhatók.

Az Európában eladott villanyautók közül körülbelül minden negyedik Kínából származik, részben a Tesla, a BYD és a Polestar szállításai miatt. A Renault, a BMW és a Volvo is gyárt néhány modellt Kínában európai értékesítésre. A válság rávilágít az autóipar sebezhetőségére a hajózási logisztikában bekövetkező előre nem látható zavarokkal szemben.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!