Forradalmasíthatja az elektromos autóipart a Hyundai új hajtásrendszere

0

Az elektromos autók hajtáslánca folyamatosan fejlődik, mindig lesznek újabb és így hatékonyabb hajtási módozatok, melyekkel mi, a vásárlók járunk jól, hiszen ugyanabból az eltárolt energiából egyre több kilométert tudunk majd megtenni.

Ennek a fejlődésnek az egyik ága lehet az, amikor a meghajtás már nem a kerekek tengelyeit hajtja, hanem beköltözik közvetlenül a kerekekbe. Hogy költségben ez mit mutat, az jó kérdés. Az biztos, hogy egyrészt több hely marad a mérnököknek és a dizájnereknek arra, hogy az utasteret minél kihasználhatóbbra tervezzék, illetve a meghajtáshoz szükséges energia is jobban hasznosulhat a közvetlenebb meghajtás lévén.

Ilyen, kerékbe épített meghajtási módozatokkal már többen is előrukkoltak, ám egyik versenyző sem mondható olyan gigásznak a területen, mint a Hyundai. Többek között a Kia márkát is magában foglaló csoport most előállt a maga megoldásával erre a lehetőségre, amit Universal Wheel Drive System, röviden Uni Wheel néven emlegetnek. A megoldást elsősorban taxiknak, kisbuszoknak és speciális igényű járműveknek ajánlják, aminek lényege, hogy extra teret teremt az elektromos járművekben azáltal, hogy a reduktort a kerékagyra helyezi.

Az Uni Wheel abban különbözik a többi kerékagy-rendszertől, hogy a teljes villanymotor helyett csak a redukciós hajtómű van integrálva a kerékagyba. A redukciós hajtóműnek a kerékagyra való áthelyezése lehetővé teszi kisebb villanymotorok felszerelését a kerekek közelében, csökkentve a hajtótengelyek hosszát. A kis villanymotorok távolabb helyezhetők el a hosszú hajtótengelyű központi tengelyes motor helyett, így felszabadul a központi motorhoz szükséges hely a kerekek között. A Hyundai azt állítja, hogy az így megspórolt extra helyet az utastér növelésére lehet használni.

A Hyundai és a Kia továbbá azt is várja az Uni Wheel megoldástól, hogy javítsa a vezetési kényelmet. A hagyományos, központi motorral (akár elektromos, akár belsőégésű) működő hajtásláncnál a jármű hatásfoka jelentősen romlik, nagy lesz a rugózatlan tömeg, ami rontja a komfortot, a stabilitást és a vezethetőséget is egyaránt.

Ezért a Hyundai egy köztes megoldást mutatott be, ahol ezeket az elemeket egy komplex bolygóműves szerkezettel váltaná ki. A bolygókerekek egymáshoz képest elforgó karokon helyezték el, a hajtást pedig értelemszerűen a napkeréken keresztül kapja a rendszer. A féltengely ultra rövid, a homokinetikus csukló pedig elhagyható így minden helyzetben magas hatásfokon dolgozik a Hyundai Uni Wheel rendszere.

A Hyundai és a Kia szerint nem csak a közúti járművek lehetnek a kizárólagos alkalmazási területei az Uni Wheel számára. Az autóipari csoport azt állítja, hogy az új hajtásrendszer más mobilitási eszközökhöz is alkalmazható, mint például kerekesszékek, kerékpárok és kézbesítő robotok.

Az Uni Wheel méretezhető, hogy megfeleljen a kis kerékméreteknek, 4 hüvelyktől egészen a nagy, 25 hüvelykes vagy annál nagyobb méretekig. A dél-koreai csoport egyelőre nem fedte fel az Uni Wheel pontos teljesítményadatait. A következő lépésben további teszteket hajtanak végre az Uni Wheel stabilitásának, hatékonyságának és tartósságának javítása érdekében.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a különlegesebb igényeket kiszolgáló elektromos autók tervezése és gyártása a Kia feladata lesz a csoporton belül, így talán inkább ezen márka kínálatában jelenhet meg ez a megoldás, amiről a gyártó részleteket most nem közölt.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!