Greenpeace: elérhetetlenek a klímacélok a trendi SUV-ok miatt

0

Azzal nagyjából mindenki tisztában van, hogy minél nagyobb tömegű valami, annál nehezebb azt megmozdítani. Különösen igaz ez az autók esetében, hiszen minél nagyobb tömegű egy adott autó, vélhetően annál több lesz a fogyasztása. Persze a légellenállás megfaragásával lehet finomítani a mozgáshoz szükséges energia mennyiségén, de azért csodát ezek sem tesznek.

Sokan állítják, hogy az SUV forma pontosan a pazarló energiafelhasználás iskolapéldája, hiszen sokan feleslegesen nagy autót használnak így, ami persze ad egyfajta biztonságérzetet a használójának. Ennek azonban ára van, amit a benzinkúton, vagy a villanyszámlán keresztül kell megfizetni. Így látja a dolgot a Greenpeace is, akik mostani tanulmányukban arra mutattak rá, hogy a világ három legnagyobb autógyártója hiába beszél magasztos célokról a klímavédelem és a szén-dioxid kibocsátások kapcsán, a folyamatosan növekvő arányú SUV gyártással és azok értékesítésével pont az ellenkezőjét érik el a kitűzött céljaiknak.

Az alábbi ábrán azt láthatjuk, hogy az elmúlt években miként változott az SUV-k aránya az eladott autókon belül. A Greenpeace a Marklines iparági portál és az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) adataira hivatkozik. A globális olajfogyasztás tavalyi növekedésének harmada a terepjárók viszonylag magas fogyasztásának tudható be.

A három említett vállalat (Toyota, Volkswagen és a Hyundai-Kia) átlagosan több mint 150 százalékkal növelte SUV-eladásait az elmúlt években. A VW esetében a Greenpeace szerint 270,5 százalékkal nőttek az eladások 2013 óta. A VW csoportra vonatkozóan a Greenpeace számításai szerint a már eladott belsőégésű SUV-k évi 102 millió tonna CO2-t bocsátanak ki. A VW által 2022-ig bezárólag eladott elektromos autók csak körülbelül 5,6 millió tonna CO2-t takarítottak meg, ami végül nem került a légkörbe. Egy dolog világos: nagy tömegük és gyenge aerodinamikája miatt a SUV-k több energiát fogyasztanak, mint a „hagyományos” formával megáldott társaik.

„Az olyan autóipari óriások, mint a Hyundai és a Volkswagen, szeretik magukat „zöldként” ábrázolni, de a tendencia valójában az ellenkező irányba mutat. A világ legnagyobb autógyártói teljes sebességgel haladnak a SUV-ok gyártásával, és ezzel a bolygót még inkább az éghajlati katasztrófa felé tolják. A SUV-k több energiát igényelnek működésükhöz, mint a kisebb járművek” – mondta Erin Choi, a Greenpeace Kelet-Ázsia éghajlat- és energiaügyi biztosa.

„Itt az ideje, hogy az autóipar leállítsa a greenwashing-ot. A Hyundainak, a Volkswagennek és más autógyártóknak az elektromosítással egyidejűleg csökkenteniük kell SUV-flottáik méretét. A történelem egyik legforróbb évét éljük, és nem engedhetjük meg magunknak, hogy várjunk” – mondta Choi.

„A COP28 klímatalálkozó egyik kulcskérdése az, hogy miként lehet a lehető leggyorsabban kivonni az olajat és más fosszilis tüzelőanyagokat erről a területről. Eközben a világ autóipari óriásai nem veszik észre az éghajlattal kapcsolatos felelősségüket, és továbbra is növelik az olaj iránti keresletet azáltal, hogy túl lassan térnek át az elektromos járművekre, és több belsőégésű SUV-t tesznek az utakra.”

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!