Elmarad a szigor az Euro 7-nél

0

Az Európai Parlament (EP) plenáris ülése csütörtökön elfogadta a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok, az úgynevezett Euro 7 felülvizsgálatáról szóló tárgyalási álláspontját. Mindezt 329 igen szavazattal, 230 nemmel és 41 tartózkodással.

Az új Euro 7-es rendelettervezet korszerűsíti a kipufogógáz-kibocsátás (például nitrogén-oxidok, részecskék, szén-monoxid és ammónia) jelenlegi határértékeit, és új intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése, valamint az akkumulátorok élettartamának növelése érdekében.

A képviselők egyetértenek az Európai Bizottság által a személygépkocsik károsanyag-kibocsátására javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják súlyuk alapján. Emellett szigorúbb határértékeket javasolnak a buszok és a nehézgépjárművek laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására. A parlament azt is szeretné elérni, hogy az EU fékrészecske-kibocsátásra és a gumiabroncsok kopási arányára vonatkozó számítási módszereket és határértékeket összehangolná az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által jelenleg kidolgozott nemzetközi szabványokkal.

Az EP nemsokára megkezdi a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges tartalmáról. Az Euro 7 rendeletet csak 2030-tól alkalmazzák, addig pedig az Euro 6-os normák maradnak hatályban. 

A Bizottság 2022. november 10-én szigorúbb légszennyezőanyag-kibocsátási normákat javasolt a belső égésű motorral hajtott járművekre, függetlenül a felhasznált üzemanyagtól. A jelenlegi kibocsátási határértékek a személy- és kisteherautókra (Euro 6), valamint a buszokra, teherautókra és egyéb nehézgépjárművekre (Euro VI) vonatkoznak. Újdonságként az Euro 7-es javaslat foglalkozik a nem kipufogógáz-kibocsátással (a gumiabroncsokból származó mikroműanyagok és a fékekből származó részecskék), és az akkumulátorok tartósságára vonatkozó követelményeket is tartalmaz.

A jelentés elfogadásával a Parlament a polgárok azon elvárásainak tesz eleget, hogy támogassa a jó akkumulátor-élettartamra vonatkozó előírásoknak megfelelő elektromos járművek vásárlását, előmozdítsa a digitális és elektromos infrastruktúra kiépítését, és csökkentse az EU külföldi szereplőktől való energiafüggőségét, ahogyan azt az Európa jövőjéről szóló konferencia következtetéseinek 4(3), 4(6), 18(2) és 31(3) javaslata is kifejezi.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!