Németországban nyitott akkakkumulátor-újrahasznosító üzemet a Li-Cycle

0

Az elektromos autók jövője kapcsán nem lehet elmenni szó nélkül az újrahasznosítás mellett, ami esetében a kiszolgált akkumulátorok újrahasznosítása kiemelt kérdés. Az elmúlt években folyamatos a felkészülés a következő években érkező akkumulátorok újrahasznosítása kapcsán. Itt leginkább két irányból lehet megközelíteni a kérdést: egy adott autógyártó maga oldja meg házon belül a kérdést, vagy egy külső partnercéget kér fel erre, mint mai cikkünk alanyát, ami a Li-Cycle vállalat Németországban.

A jó hír alapja az az üzem, amit a Li-Cycle hivatalosan is felavatott nemrég. Ez egyben a vállalat első európai akkumulátor-újrahasznosító üzeme, Magdeburgban. Itt augusztusban indult be a próba-feldolgozósor és mivel kiváló eredmények születtek a mérnökökhöz beérkezett adatokból, a vállalat a hivatalos megnyitás mellett dönthetett. Magdeburgban a Li-Cycle ráadásul már az egyik legfejlettebb technológiát (3. generációs „Spoke”) alkalmazza, ami közvetlenül képes feldolgozni az összes lítium-ion akkumulátor-hulladékot, beleértve az elektromos járművek komplett akkumulátorcsomagjait is, kisütés, szétszerelés vagy termikus eljárások alkalmazása nélkül.

A gyakorlatilag bedarált hulladék, az úgynevezett „fekete massza”, amely értékes akkumulátoranyagokat, például lítiumot, nikkelt és kobaltot tartalmaz. A Magdeburgban most megnyílt feldolgozósor évente akár 10 000 tonna akkumulátorhulladékot is képes feldolgozni. Jó hír, hogy már egy második feldolgozósor építése is tervben van, ami további éves 10 000 tonna hulladékot lesz képes feldolgozni. Ha pedig minden jól meg a Li-Cycle életében, akkor érkezik egy harmadik sor is, így összesen évi 30 000 tonna hulladékot tud csak ez a vállalat semlegesíteni.

A magdeburgi üzemnek pedig már meg is van az első ipari partnere, a Kion.A Kion egy akkumulátor begyűjtéssel foglalkozó cég, akik a begyűjtött hulladékot ezentúl a magdeburgi üzembe fogják szállítani, melyek jelenleg még elsősorban elektromos targoncák akkumulátorait jelenti.

A ledarált hulladékot a Glencore vállalat segíti feldolgozni, akik fő profilja a kohászat. A sikeres együttműködés érdekében egy Glencore-komplexumot (Portovesme Hub) a közös munka igényei szerint fognak hamarosan átalakítani az olaszországi földközi-tengeri Szardínián. Itt vélhetően 2024 első felében indul meg a munka, lehetővé téve a lítium-karbonát, nikkel és kobalt előállítását.

Az amerikai eredetű Li-Cycle pedig nem is áll meg Németországban, hamarosan feldolgozót nyitnak Franciaországban és Norvégiában is. A cél a globálisan újrahasznosítható évi 100 000 tonna akkumulátor.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!