Érdekesen hangzik, de az akkumulátor-útlevél célja, hogy valós képet kaphassunk egy-egy akkumulátor tényleges környezeti hatásáról.
A napokban derült ki, hogy a több mint 150 iparági szereplőt tömörítő Global Battery Alliance (GBA) kezdeményezésének az a célja, hogy jobban nyomon követhető legyen egy-egy akkumulátor életútja a bányászattól egészen az újrahasznosításig. Éppen ezért az akku-útlevél természetesen egy digitális dokumentum ami az akkumulátor életciklusára vonatkozó összes információt tartalmazza. A dokumentumon szerepel a gyártáshoz felhasznált anyagok eredete, kémiai jellemzők és a fenntarthatósági jellemzők is.
Azonban az akkumulátor-útlevél használatára még várhatunk, ugyanis az csak 2026-tól indulna el az Európai Unióban és természetesen csak azok az akkucsomagok kaphatnák meg a GBA pecsétjét, amelyek megfelelnek a szervezet minden minőségi követelményének.
Hogy egy kicsit tisztábban lássuk a helyzetet vegyünk egy Audi akkumulátort melynek így nézne ki a digitális tartalma:
Az akkumulátor 100 kWh kapacitású, 580 kilogramm és 180 darab cellát tartalmaz. Ezeket a cellákat a CATL gyártotta Kínában, az akkupakkot pedig Németországban szerelték össze az Audi gyárában.
Az adatok között – bár nem nyilvános módon – elvileg az is szerepel majd, hogy kapcsolatba hozható-e gyerekmunkával bármely cég, amely az akkumulátor életútjában szerepel.
Ha hihetünk a GBA ígéretének akkor az „útlevél” az átláthatóságról szól, így felelősebb döntést tudnak azok hozni akik meggyőződésből vásárolnának elektromos autót a jövőben. Továbbá így már látható, hogy az akku mennyire fenntartható és mennyire etikus módon készült el.