A Toyota ismét azt állítja, hogy az Egyesült Államokban nincs elég kereslet az elektromos autókra. Annak ellenére, hogy a bZ4X-nek is hatalmas a várólistája, mert a kerekek folyamatosan leesnek.
A Toyota nem kispályás, ha arról van szó, hogy olyan helyzetet adjon elő, ami nagyon nem úgy van. Konkrétan mára talán a Toyota az egyetlen autógyártó vállalat, aki azt mantrázza, hogy nincs igény az elektromos autókra. Teszik mindezt úgy, hogy az eddig egyetlen, saját BEV-modelljükre is igen combos várólista van. A technológia legismertebb Toyotás lázadója a vezérigazgató. Azonban ezúttal az észak-amerikai divízió vezetője győzködte erről a közönségét.
Aki rendszeres olvasója az e-autós híreknek, annak nem kell mondanunk, hogy ez mekkora csúsztatás. Beszélhetünk általánosságban az egyes országok új-autós piacáról, vagy éppen egy adott márka kínálatában található elektromos (BEV és PHEV) modellekről. A robbanás-szerű növekedés az eladásokban évek óta megfigyelhető a korábbi adatokhoz képest.
Szó se róla, nem lesz egyik pillanatról a másikra minden autós probléma megoldója az akkumulátor-alapú elektromos autó. De azt állítani, hogy nincs rá igény, több, mint butaság. Ennek ellenére a Toyota rendszeresen ezzel turnézza körbe a világsajtót, igazolva a saját állításukat. Arról már ne beszéljünk, hogy több ízben is kiderült a kis turpisságuk, aminek során az amerikai törvényhozásban is folytatták ezt az aknamunkát. Nagy valószínűséggel tették ezt azért, mert szerintük jó pár évtized van a jelenlegi technológiában.
Persze az igazi ok, amiért a Toyota köpköd a BEV technológiára, vélhetően sosem fog kiderülni. A legújabb adag pedig ezúttal Jack Hollis szájából érkezett, aki a márka észak-amerikai divíziójának vezetője:
„Nem hiszem, hogy a piac készen állna. Szerintem nincs kész az infrastruktúra sem. De még akkor is, ha a vásárlók készen állnának a vásárlásra és ha meg is engedhetné magának, az ár még mindig túl magas. 25 évbe telt, míg a hibridek el tudtak érni egy 10%-os piaci részesedést. A fogyasztók mostani igényei alapján pedig igen messze van még a 30-40 százalékos piaci részesedés.”
Több ponton is lehetne támadni Hollis állításait, amiből azt, hogy a piac még nem áll készen, már a bevezetőben is megtettem. Az árról azt mondhatom, hogy igen, bőven 10 millió felett indul egy komolyabb elektromos autó itthon is. De mikor 9 millió egy középkategóriás benzines autó is (pl.: Astra, Golf, Focus), igen gyorsan megtérülhet az a néhány milliós felár. Azonban órákon át lehetne sorolni az ellenérveket a Toyota állításaira. A mi meglátásunk szerint is a BEV a jövő, amire folyamatosan jönnek a megerősítést hozó hírek.