Az elektromos kamionok piaca egyre csak bővülni fog a következő években és ahogyan látszik, egyre inkább megérkeznek a közepes hatótávolságú modellek is. Elsősorban a regionális kiszállításokban játszanak szerepet az elektromos kamionok, melyek nagyjából 200-350 km környéki hatótávot jelent.
Ahogy fejlődik a technika, úgy lesznek egyre inkább elérhető közelségben az olyan megtehető távok, mint a 600, vagy éppen az 1000 kilométer. A belsőégésű kamionok esetében ezek a számok nem számítanak nagy kunsztnak, köszönhetően a megfelelően kiépült benzinkút-hálózatnak. De elektromos meghajtással ez ma még egy igen merész vállalás.
A hosszú távú elektromos kamionozásnak vélhetően nem az akkumulátor-alapú energiatárolási megoldás lesz a barátja. Erre a posztra sokkal alkalmasabbnak tűnik a hidrogénes üzemanyagcellából előállítható elektromos áram és az ezzel meghajtott kamion. Eddig ez csak elméletben működött, ám a Volvo Trucks nem véletlenül piacvezető az elektromos kamionok terén, hiszen nemrég mutatták be az első kamionjukat, ami ezen az elven alapul.
A kamion által megtehető hatótáv akár 1000 km is lehet a fülke mögé telepített hidrogén üzemanyagcellával. A svéd cég egyelőre nem tudja, mikor kerülhet sorozatgyártásba egy ilyen Volvo kamion, de az első tesztjárművek már az utakon vannak. A kutatásokat és a fejlesztéseket nem egyedül csinálják, ebben partnerséget kötöttek a Daimler kamionos üzletágával. A munkát pedig egy közös alapítású vállalaton keresztül koordináljak, ami a Cellcentric nevet kapta. A Daimler Truck AG és a Volvo Csoport egyenlő részesedéssel rendelkezik az üzemanyagcellás vegyesvállalatban.
Konkrét hidrogénes kamion a tervek szerint nem lesz a most bejelentett eredményekből építkezve a Volvo Trucks kínálatában, ehelyett inkább a konkrét technológiát építik be az elektromos kamionjaikba. A döntés érthető, hiszen az üzemanyagcella által megtermelt energia így közvetlenül betáplálható az a kamion akkupakkjába is akár.
A fentieket olvasva már érthető, miért az FH Electric e-kamion adja a prototípus alapját. A ráépített két üzemanyagcella 300 kW teljesítményű energiát képest előállítani, amivel a kamion össztömege a rakománnyal együtt akár 65 tonna is lehet. Egy másik fontos adat: a fedélzeten lévő hidrogénkészletet kevesebb mint 15 perc alatt fel lehet tölteni, ám a svédek nem említik, hány kilogramm hidrogénről van szó. Arról sajnos nincs infó, hogy a tesztidőszak meddig tart, de legalább már van ilyen kamion, ami igazán kiváló hír.