Jelentősen növeli a Tesla az akkumulátor-újrahasznosítás kapacitását

0

Az akkumulátor alapú elektromos autók esetében a károgók állandó, pallosként lengetett témája, hogy bezzeg mi lesz a sok akkumulátorral, ami ezekben az autókban van. A témában járatlanok, vagy éppen valami nagyokos megmondóember által vizionált végső nyughelye ezeknek az akkuknak egy szép erdő mélyén lesz, bedobálva egy patakba, aminek vizét folyamatosan szennyezi a kiszivárgó méreg…

Klasszikus mondókák, de sajnos ennél messzebb nem is járhatnának az igazságtól. Az újkori elektromos autózás újjáéledése (2010-es eleje) óta folyamatosan figyelnek a gyártók arra, hogy ne a szemétdombra kerüljenek ezek a cellák. Az újrahasznosítási ráta már most is 90 százalék feletti és ez csak növekedik, ahogyan egyre nagyobb figyelem irányul a témára és a gyártók is bele merülnek még jobban a témába. Minden nagy autógyártó vállalatnak ma már van terve arra, hogy miként és hol történjen majd meg az akkucelláik újrahasznosítása.

Már amennyi egyáltalán visszakerül a gyártókhoz. Ugyanis itt jön a képbe egy másik dolog, konkrétan az, hogy egy ilyen akkupakkban még annyi lehetőség van, miután befejezi autós pályafutását, hogy nagyjából senki nem adja le. Miért is tenné, hiszen energiatárolás szempontjából még évekig, évtizedekig elmennek ezek a pakkok és ennek megfelelően még használtan is sok ezer dollárért cserélnek gazdát.

A Tesla esetében is ez a helyzet, hiszen már most komoly újrahasznosítási kapacitást építettek ki az általuk gyártott autókból érkező öreg celláknak, melyeket saját bevallásuk szerint már most 92 százalékban képesek újrahasznosítani. Ennek folyományaként 1300 tonna nikkel, 400 tonna réz és 80 tonna kobalt került vissza a körforgásba 2020-ban. Egy évvel később ez már 1500, 300 és 200 tonna volt.

Ez még messze nem a maximum, a Tesla szerint ennél jóval több akku újra hasznosítására is képesek lennének, ám nincs nagyon mit újrahasznosítani. Az a „kevés”, ami be is fut hozzájuk, általában taxiként működő autókból származnak, melyeket a fokozott igénybevétel tett tönkre. A Tesla a saját elmondása alapján már most heti 50 tonna nyersanyag kinyerésére van felkészülve. Ezek fényében kár azt hinni, hogy az e-autók akkui mennek a kukába!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!