Egy igen érdekes kimutatásba futottam bele nemrég. A tanulmány azt vizsgálta, hogy a különböző meghajtással szerelt autók milyen gyakorisággal gyulladnak ki, legyen bármi is a tűz hátterében. Ez valahogy az elmúlt időszakban különösen sokszor előjött, leginkább az e-autók ilyen problémái kapcsán. A károgók persze minden elektromos jármű esetére ráugrottak és jöttek is a kommentek szép számmal.
Kezdjük az elektromos járművekkel kapcsolatos hírekkel, amik az elmúlt időszakból érkeztek és komolyabb hatással voltak a mindennapokra. Az első ilyen komolyabb hírköteg a Hyundai Kona és az azokban található LG cellák kapcsán kerültek elő, akkoriban előfordult néhány tűzeset, amit persze rögtön felkapott a sajtó. Majd nem sokkal később a Chevrolet Bolt EV kapcsán az Egyesült Államokban volt komolyabb visszahívás, miután számos autó spontán öngyulladásba semmisült meg. Kisebb – nagyobb problémás esetek tehát ezzel a hajtáslánccal is megesnek, nem is akarja senki az ellenkezőjét állítani. De mi a helyzet a belsőégésű autókkal? Ott is hallani csúnya eseteket, legyen szó a BMW egyes motorkódjaival szerelt modellekről, vagy éppen a Ford és jellemzően a Mondeo eseteiről.
Az autók tűzeseteivel kapcsolatban azonban jogos a kérdés, hogy mégis milyen arányban gyulladnak ki egymáshoz képest a belsőégésű és az elektromos meghajtású autók? Az elektromos meghajtás egyre nagyobb térnyerése kapcsán jogosan vetődik fel a kérdés egyre több emberben. Az Egyesült Államok kapcsán az autoinsuranceez nevű oldal összegyűjtötte az elmúlt évek tűzeseteit és elkészítette tanulmányát az adatokból, melyeket táblázat formájában alább lehet megtekinteni:
Az adatok az NTSB (National Transportation Safety Board) a BTS (Bureau of Transportation Statistics) kormányhivatalok és a recalls.gov kormányzati üzemeltetésű oldal adatain alapulnak. Az Államokban a Gas jelenti a benzint, míg a Gasoline az általunk is ismert dízel üzemanyag. Utóbbi ott szinte csak a teherszállításban van jelen, így ezt nem is vizsgálta most a tanulmány. Ami érdekes, az a jobb oldali „total fires” oszlop, amiben egyértelműen szembe van állítva az e-autók 52 darabos tűzesete a benzinesek 200 000 darabos esetszámával. Úgy gondolom, különösebben nem szorul kommentálásra az arány.
A másik érdekes táblázat a visszahívási programokat összegzi az Államokban, mely hibák tüzet is okozhatnak. Ebben szépen látszik az általam is említett Kona és Bolt EV ügye.
A tanulmány a visszahívások kapcsán megemlítette, hogy az e-autók esetében szinte mindig az akkumulátorral volt a baj és nem magával az autóval (pl.: kábelek miatti rövidzárlat, stb.).