Stellantis: A villanyosítási költségek „túllépnek minden határon”

0

„Semmiképpen nem tudjuk a többletköltségek 50%-át áthárítani a vásárlóra.” – idézte Carlos Tavares a Stellantis vezérigazgatója.

Abban egyetérthetünk, hogy az elektromos autók komolyabb terjedésének elsődleges akadálya a viszonylag magas vételár. Sokan kibékülnének a manapság elvárt 50 kWh akkukapacitás és 100 kW villámtölthetőség párosával, de sajnos egy ilyen elektromos autó itthon is támogatás nélkül 11-13 millió forint körül alakul. Nem túlzottan felextrázva. Hogy az árak miként fognak alakulni a közeljövőben azt megjósolni is nehéz, de tekintve az autóipart sújtó hátráltató tényezőket, csökkenésre nem számíthatunk.

Így látja ezt a Stellantis vezérigazgatója Carlos Tavares is, aki a Reuters által szervezett Next rendezvényen beszélt a témában. Több irányból is megvizsgálta beszédében a szituációt és első körben arra jutott, hogy az elektromos meghajtásra való átállást elsősorban az EU és a befektetői igények erőltetik a gyártókra. Azonban ennek pénzügyileg komoly hatásai lesznek, melyeket az autóipar egymaga nem lesz képes kigazdálkodni. Ezek egy része megjelenik majd az árakban is.

„A gyártók kénytelenek jelentős összegeket beruházni az üzemekbe, így magasabb gyártási költségekkel kell számolniuk (a belső égésű motoros autókhoz képest), ami veszélyezteti a munkahelyeket és a járműminőséget” – magyarázza. A fő probléma az, hogy a tisztán elektromos autók eleve drágábbak és az áremelkedéssel az eladott mennyiség is csökken, mert kevesebb vásárló engedheti meg magának, hogy új autót vásároljon (a későbbi alacsonyabb fenntartási költségek ellenére).

Az a döntés született, hogy az autóipart olyan villamosításra kényszerítik, amely 50%-os többletköltséget jelent a hagyományos járművekhez képest.

Carlos Tavares két utat vázol fel a gyártóknak. Növelik az árakat, így kevesebb autót adnak el, vagy fogadjanak el alacsonyabb haszonkulcsot. Véleménye szerint mindkét út megszorításokhoz vezet. Ezzel pedig munkahelyek ezrei szűnhetnek meg. De szóba kerültek a felgyorsult termékciklusok is az autók esetében, szerinte a gyártók több időt szeretnének a tesztelésekre.

„A folyamat kontraproduktív lesz. Ez minőségi problémákhoz vezet. Ez mindenféle problémához fog vezetni.

Carlos Tavares szerint a vállalat el kívánja kerülni a megszorításokat azáltal, hogy a termelékenységet a 2-3%-os iparági normát meghaladóan 10%-ra növeli. A Stellantis így csökkentheti a költségeket és megengedhet magának egy gyorsított villamosítási tervet, vagy legalábbis minimalizálja annak negatív hatásait. Hogy a Stellantis végül ténylegesen miként fogadja be ezen hatásokat, a közeljövőben kiderül.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!