A Lucid vezérigazgatója szerint nem nagy szám a Tesla 4680-as cellája

0

A tavalyi év egyik, ha nem a legnagyobb technológiai híre volt a Tesla legújabb fejlesztésű akkucellája, amin egyszerűen csak rajta ragadt a „4680”-as elnevezés. Tekintve, hogy 46 mm a henger átmérője és 80 mm a magassága. Korábban mások is próbálkoztak hasonló méretekkel, ám a probléma mindig ugyanaz volt: a hőmérséklet megemelkedés a cellán belül, köszönhetően a belső ellenállásnak. Nos, a Tesla viszont azért Tesla, mert végül megoldotta ezt a problémát. A végeredmény pedig egy olyan akkumulátorcella lett, melynek segítségével akár 16 százalékos hatótáv növekedés is elérhető, nagyjából 14 százalékkal olcsóbban előállítva. Az energiatároló képesség pedig ötszörös lett.

De maga a cella tudása csak egy dolog, a másik nagy dobás ennek kapcsán a strukturális akkupakk. A tavaly szeptemberi Tesla Battery Day másik nagy száma a Tesla és Elon Musk részéről az úgynevezett „Structural Battery Pack” bejelentése volt.

Az újdonság tulajdonképpen arról szól, hogy az akkupakkot körülölelő fémkeret és az autó alváza nem két külön egységet alkotna, hanem maga az autó alváza szolgálna egyben az akkucellák tárolójaként. Ezzel gyakorlatilag összeolvasztaná a Tesla a most még szinten minden elektromos autós padlólemez alapkoncepciójának két fő elemét.

A kialakítás lényege, hogy az új, 4680-as cellákat méhkas jellegű elrendezésben egymáshoz ragasztják, majd az egészet könnyített acéllemezek közé teszik, beleépítve a hűtőrendszert is. Ezek a dolgok szépek és jók, de vannak olyan autóipari szereplők, akik szerint nem kell ekkora feneket keríteni a dolognak.

Itt most konkrétan a Lucid Motor vezérigazgatójára, Peter Rawlinsonra gondolok. Szerinte közel sem hoz az új cella akkora áttörést, mint amire sokan számítanak. Erről Az IEEE Spectrum magazinnak adott interjújában beszélt a vezető:

„Hiába szól a 4680-as cella a csomagolás diadaláról, a kémia már nem annyira nagy dolog. Ideértve a szorosan csomagolt „zselétekercsekkel”, amelyek aktívabb sejtanyagot tesznek lehetővé a környező burkolathoz képest. Szerintem van egy jó oldala a nagy formátumra való átállásnak: a belső ellenállás csökkentésének elérése, ami valóban fontos lépcsőfok, de nem minden. Ennek ellenére az emberek úgy tekintenek a 4680-ra, mint egy forradalmi áttörésre, ez pedig csak egy erős fantáziálgatás csupán.”

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!