Jövő nyáron Magyarországra is megérkezik a Toyota bZ4X

3

A vadonatúj Toyota bZ4X az első célirányosan fejlesztett akkumulátoros elektromos autója a márkának, egy kényelmes, tágas és hiteles SUV, amelynek új összkerékhajtási rendszere kiemelkedő képességeket biztosít.

A bZ4X egyben a Toyota új bZ – beyond Zero – almárkájának első modellje, amelyet a következő néhány évben tovább modellek követnek majd, amelyek mindegyikére jellemző lesz az a kivételes akkumulátor-minőség és tartósság, amely a Toyota elektrifikált járművekkel szerzett negyed évszázados tapasztalatára alapul.

A még idén áprilisban bemutatott tanulmányautóhoz kialakításában és technológiájában is hű sorozatgyártású bZ4X az első olyan modell, amelyet a Toyota teljes mértékben akkumulátoros elektromos járműként fejlesztett és egyben az első autó, amely a vállalat új BEV platformjára alapul. Az e-TNGA filozófiát megvalósító padlólemez a Subaru és a Toyota közös fejlesztése. Az akkumulátor a platform integrált részeként a jármű padlója alatt található, ami alacsony súlypontot, kivételes súlyelosztást és kimagasló merevséget biztosít. Mindez hozzájárul a kiváló biztonsághoz, rugózáshoz és irányíthatósághoz.

A bZ4X egy tágas, kényelmes SUV, amely elérhető egy olyan új összkerékhajtási rendszerrel, ami osztályelső terepképességeket és menettulajdonságokat biztosít a tengelyeket külön-külön hajtó elektromotorok révén. Letisztult, dinamikus és erőteljes külső formaterve visszatükrözi modern elektromos kialakítását és SUV státuszát. Ennél a modellnél mutatkozik be az almárka meghatározó eleme, a hangsúlyos „kalapácsfej” orr, amely az autó erőteljes kiállását biztosítja.

A hosszú tengelytávolság bőséges helykínálatot nyújt a világos és szellős ötüléses utastérben, emellett a csomagtartó is kiemelkedően tágas. A Toyota felhasználta az elektrifikált járművek gyártása során megszerzett közel 25 éves tapasztalatát annak érdekében, hogy világelső minőségű, tartósságú és megbízhatóságú lítium-ion akkumulátort hozzon létre a bZ4X számára. Még 10 év aktív használat után is az akkumulátor várhatóan 90 százalékát tudja majd az eredeti kapacitásának (A kalkulációhoz a Toyota 10 év vagy 240.000 km futásteljesítménnyel számolt.) Teljesen feltöltött akkumulátorral a várható hatótávolság több mint 450 kilométer (verziótól függően, az adatok még véglegesítésre várnak). A bZ4X fejlett technológiai megoldásokat kínál, mint például tetőbe épített napelemet, amely segíti az akkumulátor töltését menet közben vagy parkoláskor, valamint a harmadik generációs Toyota Safety Sense technológiát új és továbbfejlesztett aktív biztonsági és vezetési segédrendszerekkel. A bZ4X európai premierje december 2-án lesz, amelyet szorosan követ az online előfoglalási lehetőség megnyitása azon ügyfelek számára, akik a világon az első között szeretnék megszerezni az új modellt. A Toyota bZ – beyon Zero koncepciójáról az alábbi linken tekinthető meg videó:

A belső tér jellemzője a „lagom” – ez egy svéd kifejezés, amely azt fejezi ki, hogy „pont jó”. Itt mindez olyan kényelmet és tágasságot jelent, amely az utasteret egy nappalihoz hasonló hangulattal ruházza fel. Ezt az érzést fokozzák a puha, textilborítású részletek, a szatén betétek, valamint a panorámatető opciója. A műszeregység vékony és alacsonyan helyezkedik el, amely fokozza a nyitottság érzetét és jobb kilátást biztosít a vezető számára. A „kezek a kormányon, szemek az úton” elv jegyében az emberközpontú műszerfalra hétcolos TFT központi kijelző került, amely közvetlenül a vezető látóterében helyezkedik el, a kormánykerék vonala felett, így az információkat a vezető minimális figyelem-elterelés mellett olvashatja le. A hosszú tengelytáv osztályelső lábteret nyújt az összes utas számára; az első és a hátsó utas csípője közötti távolság több mint egy méter. Hátul tágas csomagteret találunk, állítható padlóval; a hátsó ülések ledöntése nélkül 452 literes tér áll rendelkezésre.

Az elsőkerékhajtású bZ4X hajtásáról egy 150 kW-os elektromotor gondoskodik. Mindez 204 lóerőt és 265 Nm nyomatékot biztosít, amelynek eredményeképp a modell 8,4 másodperc alatt képes felgyorsítani álló helyzetből 100 km/órára. A végsebesség 160 km/óra. Az összkerékhajtású változat (további részletek lejjebb) csúcsteljesítménye 217,5 lóerő, amelyhez 336 Nm nyomaték társul. A végsebesség változatlan, de a 0-100-as gyorsulás mindössze 7,7 másodpercig tart. Ezek egyelőre előzetes, homologizáció előtti adatok. A rendszer lehetővé teszi az „egypedálos” vezetést is: a vezető az energia visszanyerésének fokozása révén egyetlen pedállal gyorsíthat és fékezhet is az adagolás függvényében.

Kimagasló hatótávolság és high-tech akkumulátor-technológia

A hatótávolság döntő tényező az akkumulátoros elektromos autók vásárlói körében, a Toyota pedig közel 25 év tapasztalattal rendelkezik a nagy sűrűségű akkumulátorok fejlesztése terén. Mindez nem csak azt biztosítja, hogy a bZ4X kimagasló távot tud megtenni egyetlen feltöltéssel, de azt is garantálja, hogy mindez több év után is változatlan marad. Az akkumulátor egyik fő fejlesztési célja az volt, hogy hosszú távon is csak minimálisan csökkenjen a képessége: tíz és vagy 240.000 kilométer alatt mindössze 10 százalékkal. A nagy sűrűségű lítium-ion akkumulátor kapacitása 71,4 kWh, amely egyetlen feltöltéssel több mint 450 kilométer hatótávot biztosít (WLTP adat). A pontos érték verziófüggő és az adatok még véglegesítésre várnak. A hatékony és hatásos, hőszivattyús fűtési rendszer révén a megbízhatóság alacsony hőmérsékletnél is garantált, így a konkurenseknél kisebb mértékben csökken a hatótáv hideg időben. Az akkumulátor gyorstöltése is bármiféle kompromisszum nélkül történhet: a 80 százalékos töltöttséget körülbelül 30 perc alatt éri el a rendszer a 150 kW-os gyorstöltőről (CCS2). 2022 negyedik negyedévétől egy új 11 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltő is elérhetővé válik a modellhez. Az akkumulátor minőségében és tartósságában kulcsszerepet játszik, hogy a rendszer különállóan figyeli az egyes cellák feszültségét, áramellátását és hőmérsékletét. Amennyiben szokatlan hőtermelést észlel, automatikusan reagál, intelligens lépésekkel megelőzve a meghibásodást. Emellett szigorú intézkedések akadályozzák meg a gyártás során az idegen anyagok bekerülését az akkumulátorba. A bZ4X lesz az első Toyota, amely vízhűtéses akkumulátorral rendelkezik.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!