Az elektromos autók terjedése számos iparág átalakulását vonzza magával, melyeknek az új hajtáslánc-adta kihívásoknak is meg kell felelniük. Az egyik ilyen tipikus példa a tűzoltók és az elektromos autók eloltásához szükséges ismeret megszerzése. Mint minden jármű, egy elektromosan hajtott is képes kigyulladni, legyen a tűz oka éppen egy külső behatás, vagy az autóban történt meghibásodás. De ha elkezd égni egy elektromos autó, akkor ott komolyabb körültekintés szükséges, mint egy belsőégésű autó esetében.
Mint ismeretes, a jelenleg elterjedt eljárásrend az, hogy egy égő elektromos autót lehetőleg teljes egészében vízbe kell meríteni, amit általában egy konténer odaszállításával és vízzel megtöltésével oldanak meg a tűzoltók. Ez igazából szó szerint csak tűzoltás, hiszen a vízbe merítés nem a legjobb ötlet. Igaz, hogy a nyílt lánggal égés megszűnik, de a kémiai reakciók tovább zajlanak a sérült cellákban. Bizonyára a tűzoltási technológia is fel fog nőni az elektromos autókhoz, de addig is ez lesz az elfogadott metódus.
Abban bizonyára egyet ért mindenki, hogy minden égő elektromos autóhoz kissé bajos lesz konténert hozatni és teletölteni vízzel. Erre kínál most egy fejlesztést az osztrák Rosenbauer vállalat, akik jelenleg tűzoltáshoz szükséges eszközöket és technológiákat értékesítenek. Az osztrák cég egy új, saját fejlesztésű metódust mutatott be, a lángra kapott elektromos autók eloltására.
A gyártó állítása szerint rendszerük a lítium-ion technológián alapuló nagyfeszültségű akkumulátorok „biztonságos és hatékony” oltására használható. Hatékony, mivel a rendszer lehetővé teszi az akkumulátor modulok vagy a modulokon belüli cellák közvetlen hűtését és ezáltal a cellák láncreakcióban történő károsodásának gyors megfékezését. Biztonságos, mert csak rövid ideig kell tartózkodni az égő járműnél ugyanis a rendszer megfelelő távolságból aktiválható.
Az eszköz lényege, hogy egy tüske segítségével átbökje (lehetőleg alulról) az égő autó akkupakkjának burkolatát és oda hűtés, valamint nyílt láng megszüntetése céljából hűtőközeget (elsősorban vizet) juttasson. Ezzel pedig az égés problémája orvosolható egy hagyományos tartályos tűzoltóautó vízkapacitásával.
A Rosenbauer szerint a rendszert zsákos, cilinderes és prizmatikus cellákkal szerelt akkupakkon egyaránt tesztelték. Sikerrel. A tesztekben számos ország és autógyártó (köztük a Porsche) tűzoltóságának munkatársai vettek részt és megoldásuk kényelmesen beépíthető a jelenlegi tűzoltó szerkocsik felszereltségébe. A rendszer jövő év elejétől válik megrendelhetővé.