Vajon miként festhet egy ország, melynek vezetője is elkötelezett a klímavédelem, a fenntartható életmód és ehhez kacsolódóan az elektromos autók mellett? Úgy tűnik, hogy az Egyesült Államok most megkapja a választ erre a kérdésre, hiszen a jelenlegi elnök Joe Biden és elődje szemléletmódja között nem is lehetne nagyobb különbség.
Biden elnök már nem sokkal beiktatása után bedobott egy elektromos autós szemnek igen kedves intézkedéscsomagot, melynek lényege, hogy a teljes Szövetségi autóflottát lecserélik elektromos változatokra, ez a döntés több százezer járművet érint, köztük az ottani posta flottáját.
Ez pedig úgy tűnik, hogy csak a kezdet és Biden elnök fejében nagyobb tervek vannak az elektromos autókkal kapcsolatban. Ez pedig most már nyilvánvalóvá vált amikor az elnök arról beszélt, hogy Amerikát az elektromos autók egyik (ha nem a) legnagyobb felvevőpiacává akarja változtatni és a gyártás területén is a vezető pozíciókban akarja látni országát.
A tervekbe jól illenek a Ford és a GM megmozdulásai, hiszen mindkét márka az amerikai identitás része és az ottani legnépszerűbb járműtípus, a pickup villanyosításával népszerűsítik az elektromos autózást. Elég csak az F-150 Lightning, vagy az elektromos Hummer megszületésére gondolnunk.
Az elnök terveivel nincs is baj, ám napjainkban még egy igen nagy kerékkötője lehet az elektromos autók gyártásának, ez pedig a rendelkezésre álló akkumulátorok mennyisége. Ebből kell minél többet legyártania ez amerikai autógyáraknak, vagy az azokat kiszolgáló akkugyártó vállalatoknak. A gyártáshoz azonban leginkább nyersanyag kell, amikből igen sokkal rendelkezik már az USA, de számos ritka alkotóelem már korántsem áll ennyire hatalmas mennyiségben rendelkezésre. Az amerikai kormány a héten 100 napos áttekintést készít az ország ellátási láncairól olyan kulcsfontosságú területeken, mint az e-mobilitás. A Fehér Ház elé ezen idő alatt számos szövetségi ügynökség beszámolója kerül és eddig minden jel arra utal, hogy a cél az akkumulátor-újrahasznosítási kapacitás növelése az Egyesült Államokban.
A Reuters legfrissebb jelentésében megerősítette a fenti tevékenységeket. Biden elmondta, hogy az akkugyártás érdekében a szövetséges országok bányáira támaszkodik, hogy új fémeket szerezzen be az akkumulátorok gyártásának felpörgetése érdekében. Az amerikai kormány a kutatás-fejlesztési erőfeszítések révén azt is keresi, hogyan lehetne csökkenteni a fémhasználatot az új akkumulátor vegyszerekben – írja a hírügynökség.
A bányászható nyersanyagok csak az egyik pillére a gyártás felpörgetésének, a másik cél az országos-mértékűre kiterjesztendő akkumulátor újrahasznosítás, hiszen ezekből hatalmas mennyiségű nyersanyag kerülhet vissza az akkugyártás körforgásába. A Reuters idézi a Earthworks környezetvédelmi csoport és a Sydney-i Műszaki Egyetem Fenntartható Jövő Intézetének egy nemrégiben készült tanulmányát is, amely szerint a régi akkumulátorok újrahasznosítása 2040-ig 55 százalékkal csökkentheti az elektromos autók akkumulátorainak új rézre vetített keresletét. A lítium esetében ez az arány 25, a kobalt és a nikkel esetében pedig 35 százalék.
De itt van még a kutatás-fejlesztés finanszírozása is, mely elsősorban az Energiaügyi Minisztérium Argonne Nemzeti Laboratóriumán keresztül érkezik, ez a kormány akkumulátor-újrafeldolgozási kutatásának középpontja. Az év elején a labor bejelentette, hogy az EV-akkumulátorok költségeit képesek 80 dollárra csökkenteni kilowattóránkként, ami azonban csak akkor érhető el, ha a lítium-ion akkumulátorokból származó újrahasznosított anyagokat az új akkumulátorokban használják fel újból, ami így 10-30 százalékkal csökkenti a gyártási költségeket.