Hát ezt is megértük. Bár még csak a Reuters cikkezik a témáról, de vélhetően nem írnának le olyat, amiben legalább csak kismértékben ne lennének biztosak. Elmondásuk szerint pedig kollégáik saját szemükkel látták a mai cikkünk alapjául szolgáló dokumentumok kezdetleges, még nem jóváhagyott formáját. Ha pedig ez a szabályozás életbe lép az Európai Unióban, akkor a pár éve még technológia újításként előadott plug-in hibrid technológia már 2025 után eltűnhet a kontinens új autós értékesítési számaiból.
De miről is van szó tulajdonképpen? A nagyjából 4-5 éve velünk élő plug-in hibridek a megjelenésükkor kiváló alternatívának számítottak, hiszen az akkor 20-40 km városi hatótáv bőven elegendő volt arra, hogy a hosszútávú utakon benzinnel, míg a lakott területeken tisztán elektromos módban közlekedhessünk.
Ezek az autók akkor mutatják meg igazán hasznos oldalukat, ha a tulajdonos minden reggel feltöltött akkupakkal vág neki az útjának. A gyártók pedig nem hülyék, a plug-in hibridek fogyasztását pontosan ezzel az alaphelyzettel adják meg, így jöhet ki a plakáton az 1-1,8 literes fogyasztás 100 km-re vetítve. Ám ha nem tölti fel autóját a tulajdonos, mert éppen céges autóként használja, céges benzinkártyával, nem áll érdekében az autó feltöltésének „fáradtságos munkája”.
Ilyenkor mindjárt más számok jönnek ki egy plug-in hibrid esetében, ez az úgynevezett „Greenwashing”, aminek az EU törvényhozói mielőbb véget akarnak vetni. A dolog jelenlegi állása szerint a plug-in hibridek további megadóztatás alá esnének, leginkább a nitrogén-oxidok kibocsátásának szigorúbbra tervezett szabályai alapján. Ez pedig rövid idő alatt a plug-in hibridek végét hozhatja el, hiszen az új, tervezés alatt lévő szabályozás szerint már csak a tisztán elektromos autókat lehetne „zöld autónak” nevezni. Az EU számára az új szabályok célja az, hogy felgyorsítsák a teljesen elektromos járművekre történő átállást és teljesítsék az éghajlati változások megelőzését célzó kitűzéseket.
Julia Poliscanova, a Transport&Environment ügyvezető igazgatója szerint „A környezet és a klíma szempontjából a plug-in hibrid technológia rosszabb, mint amit helyettesít”. Hogy miért? Ugyanis a hibridek hagyományos üzemmódban szennyezőbbek, mint a belsőégésű modellek hisz a nagyobb tömeg miatt több a fogyasztás.
Adrian Hallmark, a Bentley igazgatója szerint hatalmas őrültség, hogy már 2025 körül ilyen szigorú szablyákkal sújtanák a belsőégésű motorokat és valahol egyet kell értenünk vele, hiszen manapság még számos olyan terület és felhasználási mód van, aminek kiszolgálására nem alkalmas a tisztán elektromos meghajtás.