Európa elektromos autós kirakatországában, Norvégiában egy érdekes folyamat zajlik éppen, az elmúlt időszakban elég meredek esésbe kezdtek a belsőégésű autók eladási számai. Már év elején kiderült, hogy gyakorlatilag tavay decemberben átbillent a mérleg, vagyis a teljes decemberi autóeladásokban 66,7 százalékkal volt jelen az elektromos meghajtás, míg az egész 2020-as évre vetítve ez 54 százalék. Vagyis már 2020 végére minden második eladott autó tisztán elektromos volt az északi országban.
Norvégia amúgy egy érdekes és az európai felfogással szembemenő taktikát választott. Ott nem kedvezmények és állami támogatások járnak az új elektromos autók vásárlóinak, hanem a belsőégésű motoros autókra vetnek ki brutális mértékű adót. Ha pedig már ugyanannyiba kerül az elektromos autó, mint egy hagyományos, sok vásárló dönt az új technológia mellett.
A taktika működni látszik, az elektromos autók értékesítése folyamatosan bővül, míg az eddig csendes haldoklás a belsőégésű autók esetében hörgéssé erősödött. A friss számok alapján a belsőégésű hajtáslánccal szerelt autók jelenlegi értékesítései számai csupán csak a fele azoknak, amik egy évvel korábban megjelent a technológia mellett. Ez kevesebb, mint 1500 eladott autót jelent Norvégiában márciusban. A benzines eladások 4,8 a dízeles autóké 4,7 százalékkal volt csupán jelen a márciusi eladásokban. Erre kiváló szemléltető példa az alábbi táblázat:
Hajtáslánc | 2021 márciusi eladások | 2021 márciusi piaci részesedés | 2020 márciusi piaci részesedés | 2021-es éves piaci részesedés | 2020-as piaci részesedés ugyanebben az időszakban |
Csak benzines hajtáslánc | 730 | 4.8% | 7.7% | 5.1% | 9.5% |
Csak dízeles hajtáslánc | 723 | 4.7% | 10.0% | 5.8% | 10.8% |
Hibridek (minden típus) | 5 244 | 34.2% | 26.3% | 36.4% | 29.2% |
Tisztán elektromos autók | 8 618 | 56.2% | 55.9% | 52.8% | 50.5% |
Ez a trend innen már nem igazán fog megfordulni, talán még csak erősödni is fog, köszönhetően az egyre szélesebb e-autós kínálatnak, ezek használatának egyre könnyebbé válásának. Az e-autók magas vételárát a norvég életkörülmények viszonylag könnyen kompenzálják, de véleményem szerint ugyanez le fog zajlani világszerte, leginkább az évtized második felétől felpörögve. Norvégiában talán addig sem kell várni a belsőégésű autók eltűnésére az új eladásokból, ott az elemzők 2025-re teszik ezt az eseményt.
Az európai és amerikai márkák mellett pedig az egzotikusabb falatok is felbukkantak már az országban, hiszen Norvégiát nevezte meg az európai debütálása helyszínéül a BYD a Tang SUV-nak, de a szintén kínai Xpeng is már felbukkant az országban: