A Lexus ma tartotta az LF-Z Electrified koncepció világpremierjét: az akkumulátoros elektromos tanulmányautó megmutatja a Lexus márka jövőképét, és a vállalat villamosítással kapcsolatos terveit.
Az LF-Z Electrified koncepcióautó online világpremierje megmutatja a Lexus jövőbeni szándékait, és egyben a márkafejlődés új korszakának kiindulópontját is jelképezi. A járműipar éppen egy “százévenként egyszeri” átalakulási folyamaton megy keresztül, melynek során reagálnia kell az emberi értékek és életstílus példa nélküli változásaira, biztosítania kell vásárlói mobilitását, és felelnie kell a karbonsemleges életmód sürgető társadalmi kérdésére is, magáévá téve az ENSZ ‘fenntartható fejlődési céljait’ (SDG) is.
Az LF-Z Electrified előrevetíti a Lexus jövőjét, a formatervezését, vezetési és egyéb fejlett technológiáit, amelyek a 2025-től megjelenő új modellekben elérhetőek lesznek. A külön erre a célra tervezett EV platform használata alapvető lépés a Lexus Electrified azon céljának elérésében, hogy „az elektromos technológiát oly módon használja fel, hogy az a járművek teljesítményében jelentős fejlődést eredményezzen.” Az új DIRECT4 összkerékhajtás-szabályozó rendszer is új megoldást kínál. Az elektromos hajtások bevezetésével és az elmúlt években kifejlesztett vezetésszabályozó technológiák együttes használatával a márka célja egy olyan jellegzetes Lexus-stílus kifejlesztése, amely az egyedi vezetési élményen keresztül jobb és közvetlenebb ember-autó kapcsolatot teremt. A karosszéria mély vonalai és hullámai erősítik azt az érzelmekre ható megjelenést, ami a Lexus formatervének lényege, a nagy teljesítményű elektromotor hátsó beépítése pedig hozzájárul az autó mozgékonyságához, dinamizmusához. A belső tér nyitott és minimalista stílusú. A Tazuna pilótafülke-dizájn – amit kifejezetten az elektromos autózás sajátosságaihoz terveztek –, megtestesíti azt az emberközpontú filozófiát, amely a márka egész története során jellemezte a Lexust. Az autó mesterséges intelligenciája (AI) segítségével párbeszédet folytat a vezetővel, megtanulja személyes preferenciáit, viselkedési jellemzőit, ez pedig lehetővé teszi, hogy a jármű javaslatokat tegyen, például az útvonal kiválasztásával és az úticél-információkkal kapcsolatban.
Az új Tazuna műszerfal-koncepció magasabb szintre emeli a Lexus emberközpontú filozófiájának megvalósítását. Az elképzelést a ló és lovasa közötti kapcsolat inspirálta, ahol a kommunikáció alapja a gyeplő; az autóban ezt a kormányra épített kapcsolók és a head-up kijelző koordinációja valósítja meg. Mindez lehetővé teszi, hogy a vezető intuitív módon férjen hozzá az információkhoz, és anélkül kezelje a jármű funkcióit, hogy megváltoztatná látószögét, így mindig az útra összpontosíthat. A műszerfal az autó szíve. A kijelző panel és a kapcsolódó elemek az autó utasaihoz képest viszonylag mélyen helyezkednek el, ami a nyitottság friss érzetét kelti, és azt az omotenashi minőséget sugározza, amelyben minden apró részlet helyét alaposan átgondolták. A finom kapcsolat a motorháztető, az első- és a hátsó ajtók között a kifogástalan minőség és a letisztultság érzetét nyújtja.
A vezetői információs központ elemei – a kiterjesztett valóság (AR) head-up kijelző, a multimédia érintőképernyő és egyéb elemek – egy központi modulban, a vezetési rendszer szabályozói pedig a kormánykerék körül helyezkednek el. Ez az elrendezés előrevetíti a következő generációs Lexus modellek utasterének stílusát, amelyben az első látótér kitágul, és a vezető természetes szögben tekinthet előre.
Az LF-Z Electrified mesterséges intelligenciája (AI) folyamatos támogatást nyújt és aktív szerepet játszik, megismerve a vezető preferenciáit és vezetési szokásait. Az egyszerű vezethetőséghez a beszédalapú kommunikáció is hozzájárul. A hangfelismerő funkció a legújabb AI technológiát használja, megtanulja és alkalmazkodik a vezető szokásaihoz és preferenciáihoz, így segítséget nyújthat például az útvonaltervezésben, vagy információt adhat a célállomásról. Ez az interaktivitás párbeszédet épít az AI és a vezető között, javítja a vezetési élményt, és egyfajta életmód-tanácsadóként is működik. Digitális kulcs ad hozzáférést az autóhoz a családtagoknak és a barátoknak, így nem szükséges a valódi kulcs átadása. Bizonyos funkciók (pl. az ajtó zárása és nyitása) okostelefonon keresztül is működtethetők. A digitális kulccsal hozzáférés adható az autóhoz akár szolgáltatóknak is, így lehetőség nyílik az autót csomagkiszállításra vagy megosztásra használni. Az ajtók E-Latch rendszerrel működnek. Amikor a vezető vagy egy utas a kulccsal megközelíti a járművet, a kiemelkedő kilincs automatikusan megjelenik, az ajtó zárja kiold, és finoman nyílik a kilincs belsején levő szenzor megérintése után. Kiszálláskor csak meg kell nyomni az ajtónyitó kapcsolót. Az autó szenzorai figyelik a jármű környezetét és jelzik, ha másik jármű vagy kerékpáros tűnik fel, csökkentve ezzel a balesetek veszélyét a kiszállásnál. A panorámatető automatikusan sötétedő (intelligens) üvegből készül, de szükség esetén elsötétíthető, sőt az éjszakai eget szimuláló fények is kapcsolhatók rajta. A tető közepén elhelyezett érintőpanel segíti az elöl és hátul utazók kommunikációját, az állítható támlájú hátsó ülésekben masszázsfunkció is működik. A következő generációs Mark Levinson audiorendszer a nemzetközi koncerttermek hangminőségét kínálja az autó akusztikus terében. A pontos hangszóró-szabályozás által mind a vezető, mind az utasok ideális körülmények között hallgathatnak zenét. A hangvezérlés zajkioltó funkciója kiszűri a külső zajokat, hogy az utasok zavartalanul beszélgethessenek.
Teljes hosszúság (mm) | 4.880 |
Teljes szélesség (mm) | 1.960 |
Teljes magasság (mm) | 1.600 |
Tengelytávolság (mm) | 2.950 |
Tömeg (kg) | 2.100 |
EV hatótáv – WLTP (km) | 600 |
Akkumulátor | lítiumion |
Akkumulátor kapacitása (kWh) | 90 |
Töltőteljesítmény (kW) | 150 |
Hűtés | folyadékhűtés |
Gyorsulás 0-100 km/órára (s) | 3.0 |
Max. sebesség (km/óra) | 200 |
Max. teljesítmény (kW) | 400 |
Max. nyomaték (Nm) | 700 |