Újabb lépés az LFP cellák energiasűrűségének növelésében

0

Az elektromos autók padlólemezében lakó akkupakk celláinak energiasűrűsége az egyik legfontosabb tényező, hiszen nagyon nem mindegy, hogy egységnyi tömegű akkupakkal milyen távolságot tudunk megtenni. Az energiasűrűség pedig pont erre az adatra egy kiváló mérőszám, hiszen azt mutatja meg, hogy 1 kg akkumulátor mekkora kapacitást képes tárolni, a mértékegysége pedig a Wh/kg.

Szokás durrogtatni, hogy az akkumulátorok nagyon lassan fejlődnek és még mindig napjaink lítium-alapú technológiája a „bottleneck”, vagyis az a tényező, ami visszafogja a további lehetőségeket. Pedig a háttérben folyamatosan fejlődik a technológia és a lítium még nagyon sokáig velünk lesz, tekintve, hogy ennél alkalmasabb anyag az akkumulátorgyártásra jelenleg nem nagyon ismert a Földön. A fejlesztések egyik vezetője a CATL, akik már letettek pár dolgot az asztalra:

A kínai Gotion High-Tech (vagy Guoxuan) pedig ennek a nem szembetűnő, de folyamatos fejlődésnek lépett a következő lépcsőfokára és bemutatta legújabb LFP kémiájú akkucelláját. Az LFP vagyis a lítium-vas-foszfát akkumulátor cellák egyébként a NCA (lítium-nikkel-kobalt-alumínium-oxid) akkumulátorok kobalt nélküli, olcsóbb alternatívái. Az LFP akkumulátoroknak számos előnyük is van, ezek közül egyértelműen az ár a legnagyobb. Mivel nem tartalmaz kobaltot, ami az akkumulátorcellák legdrágább összetevője az ára igen kedvező, olyannyira, hogy egyesek szerint az autó végső ára 25 százalékkal is csökkenhet.

A Gotion mostani bejelentése értelmében az új cella energiasűrűsége 210 Wh/kg, de 2021 végére már a 260 Wh/kg elérése a kitűzött cél. A vállalat portfóliójában még benne van a szintén kobalt tartalmú NCM (nikkel -cobalt- magnese) kémiás cellatechnológia is, aminek az még az LG Chem is nagy szakértője. Ezen a területen a Gotion a 350 Wh/kg energiasűrűség elérését látja reálisnak 2021 év végére.

Médiaértesülések szerint az új cella 830 grammot nyom és így 176 Wh kapacitást képes tartani, 3,2 V-os feszültség mellett. Ami viszont hivatalos, az a katód kapacitása, ami 150 mAh/g.

2020 nyara óta a Gotion High-Tech vállalatban 26 százaléknyi részesedése van a Volkswagennek is, így ők is elégedetten személhetik az eseményeket, főleg annak fényében, hogy Gotion olyan gyártói kapacitás elérésre törekszik idénre, mint a 3,3 GWh. 2023-ra pedig további bővítést terveznek, több lépcsőben, ami 13, 28, majd 80 GWh éves kapacitás elérését irányozza elő.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!