Úgy tűnik a Tesla rá állította a Model Y sorozatgyártásra a fremonti üzemükben található két óriási magasnyomású öntőgépet. Legalábbis erre utal egy kép, amit nemrég osztottak meg a Twitteren.
A képet egy Tesla tulajdonos/rajongó osztotta meg a napokban. Az autót 2020 december 23-án vehette át, tehát egy egészen új Model Y-ról van szó. A tulaj egyébként az is hozzátette, hogy még a klasszikus középkonzol van a járműben és nincs benne HEPA szűrő sem.
Ha összehasonlítjuk a most közzétett képet és Sandy Munro videóját melyben egy korai Model Y-t szednek darabokra akkor észre vehető az apró, de annál fontosabb különbség. A Munro által készített videóban, a kérdéses területen – ami egyébként az alváz hátsó részén helyezkedik el – két különálló elem összeillesztésének nyomait láthatjuk. A képen pedig ugyan ezen a területen csak kereszt merevítők láthatóak, ami arra utal, hogy a kérdéses alkatrész egy elemből áll.
Model Y single piece rear casting!
— Tony Pham – “Quick Bandit” license plate mount (@TonyTesla4Life) January 10, 2021
VIN 97k, delivered 12/23/2020. Thanks @TeslaFrunk for the rear kick sensor installation pic.twitter.com/jkIGwX265v
A Tesla az IDRA nyomásos öntőgépeivel egy-egy darab nagyméretű, vékonyfalú alumínium öntvénnyel fogja helyettesíteni az egész első és hátsó teherhordó szerkezetét az autónak. Ezeket eddig darabonként több tucat préselt lemezből hegesztették össze. Mind az egyes lemezek présszerszámai, mind a hegesztő cellák nagyon komoly beruházást igényelnek az autógyártásásban. Ezt váltják ki ezzel az új megoldással. A gépekre megadott nyomóerő pedig valójában összeszorító erő, mely ellentart a nyomás alatt beinjektált, “belőtt” olvadt alumínium nyomásának, miközben az szétterül a nagy felületü öntőformában. Ezen komoly összeszorító erő, illetve a nagy méret miatt hívják Gigapress-nek.
Tehát ha helyes a következtetés, akkor az azt jelenti, hogy a Tesla elkezdte a Model Y sorozatgyártásában is alkalmazni a közelmúltban felállított óriási öntőgépeket.
A Tesla által szabadalmaztatott Giga Press technológia alapelve egyébként igen egyszerű. A Model 3 esetében az alváz hátsó részénél számos különböző alkatrész foglal helyet. A Model Y esetében ezt a számot megpróbálják 1-re redukálni és ehhez van szükségük ezekre az óriási présgépekre.
A gyártási folyamat komplexitásának csökkenése hatalmas előnyt jelent a Tesla számára. Mivel kevesebb alkatrész szükséges az autók gyártásához, a szükséges idő is jelentősen lerövidül.
Nem csak a gyártás folyamatát reformálták meg, a Tesla egy teljesen új alumínium ötvözetet is kifejlesztett, hogy az egy darabból álló alváz megfelelő szilárdságú legyen. Az új ötvözet ráadásul nem igényel utólagos hőkezelést, illetve fémbevonatot sem.
Továbbá az akkumulátor is két szerepet fog betölteni. Egyrészt természetesen energiaforrás, másrészt szerkezeti elem, amely megerősíti az autó alvázát. Ennek köszönhetően 370 jelenleg használt alkatrész fog eltűnni, ami 10 százalékos súlycsökkenést és 14 százalékos hatótávnövekedéssel jár.