A német közúti közlekedési hatóság (KBA) közlése szerint, idén júliusban új rekordot ért el az újonnan forgalomba helyezett elektromos autók száma. Idén júliusban pontosan 16 798 tisztán elektromos autó állt forgalomba, kétszerese, mint az előző év júliusában átadott 8 119 elektromos jármű. A plug-in hibrideket is magába foglaló, környezetkímélőbb járművek piaca pedig 181,7 százalékos növekedést könyvelhetett el, 2019 júliusához viszonyítva.
Míg az elektromos személyautók piaca – a tavaszi visszaesést leküzdve – rekordszámú eladásokat produkált, addig a teljes gépjárműpiac 5,4 százalékos visszaesést szenvedett el. A benzines autók eladása 20,3 százalékot csökkent, míg dízelből 18,6 százalékkal kevesebb talált gazdára.
A majdnem 17 000 tisztán elektromos autón felül, a közlekedési hatóság 52 488, frissen vásárolt hibrid autónak adott forgalmi engedélyt, ezen belül is 19 119 plug-in hibrid modellnek. Ez a szegmens volt képes a legbrutálisabb növekedésre, 484,7 százalékkal haladta meg a tavaly júliusi eladásokat.
Ezek mind nagyon szép számok, de hogyan viszonyulnak a belsőégésű motorral szerelt autók eladási számaihoz? A teljes új autó eladások 5,3 százalékát tették ki a tisztán elektromos modellek, 16,7 százalékát a hibrid autók, és az új autó vásárlók 6,1 százaléka választott valamilyen plug-in hibrid modellt.
Július elejétől lépett életbe a német „Innovációs Prémium”, ez a csomag megduplázza az állami környezetvédelmi támogatást. Azonban ez nem befolyásolta különösebb mértékben az előző havi e-autó eladásokat, hiszen az új állami támogatással rendelt járművek túlnyomó többsége még nem készült el. Azonban a februárban megemelt környezetvédelmi támogatás megmagyarázhatja a nyár eleji növekedést.
Vessünk egy pillantást az eladott elektromos autók típusaira is. A megújult Renault Zoe 2 851 eladott példánnyal taszította le trónjáról Németország eddigi kedvenc e-autóját a Volkswagen e-Golf-ot, melynek a 2 633 júliusban értékesített példánya csak a második helyre volt elegendő. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán, az immár már Csehországban is gyártott Hyundai Kona áll, 1 688 frissen forgalomba helyezett példánnyal. Különös, hogy az éves viszonylatban bronzérmes Tesla Model 3-ból, júliusban alig 154 gördült ki a német országutakra.
A júliusi számok további növekedést vetítenek előre, hiszen a júliusig forgalomba helyezett tisztán elektromos autók száma (61 105), már majdnem elérte a tavalyi évben összesen eladott elektromos autók számát (63 281). A plug-in hibrid eladások pedig már majdnem másfélszeresen meghaladták a tavalyi év eladásait.
Mindeközben az állami támogatásokat elbíráló BAFA (a német Szövetségi Gazdasági és Exportellenőrzési Hivatal) is nyilvánosságra hozta a számokat. Összesen 234 805 kérelmet bíráltak el, ebből 148 889 tisztán elektromos modellekre, 85 782 plug-in hibridekre, további 134 pedig tüzelőcellás (hidrogénes) autóra érkezett. Csak júliusban 20 525 kérvényt hagytak jóvá, ami a támogatás 2016-os bevezetése óta a legmagasabb szám.