Miután két éve nyáron már járt nálam a Volkswagen Passat plug-in hibrid változatának első generációja, nagyon kíváncsi lettem, mit mutat ugyanezen autó egyel fejlettebb és komolyabb változata. Na de miről is van szó? A Passat GTE megújulásáról az első hírek még 2019 februárban szállingóztak be hozzánk, most pedig volt egy kerek hetem, hogy megnézzem, milyen lett a második generáció.
A fedélzeti menürendszer megszólalásig hasonló az e-Golfban is bemutatottal, így aki mélyebben is érdekel a téma, ajánljuk bemutató cikkünket!
Az autó természetesen jelenleg is megvásárolható már Magyarországon is, a Volkswagen konfigurátora szerint 15 695 930 Ft az alapár, ami nem kevés, de az autó alapjáraton is már sok extrát tartalmaz, mint az elektromos és plug-in hibrid modellek általában.
Technikai oldalról egy 1,4 literes TSI benzinmotor (115 kW/156 LE) dolgozik össze egy 6 fokozatú DSG váltón keresztül az elektromos meghajtást biztosító motorral. Az akkupakk mérete 9,9 kWh-ról immár 13 kWh, ami bár nem tűnik így sem soknak, közel 30 százalékos a növekedés. Tekintve, hogy a fedélzeti töltő teljesítménye csupán 3,6 kW és nincsen villámtöltési képesség, pár év múlva is nyugodt szívvel lehet egy ilyen modellt megvásárolni, feltéve persze, ha a tulajdonos nem csak a zöld rendszám miatt vett ilyen autót és valóban gondos gazdaként töltötte rendszeresen az akkupakkot, hiszen semmilyen e-autónak nem tesz jót, ha sokáig nem kap töltést az akkumulátora.
A Passat belsőteréről, anyaghasználatáról, külső megoldásairól mi nem kívánunk beszámolni ezen cikkben, hiszen ezt nálunk alaposabban már megtették hazai és külföldi sajtóorgánumok. Mi azt a részt nézzük meg inkább, ami egy e-autóst érdekel: a hajtásláncot és a fogyasztást!
A Pasast GTE alapvetően 2 módban tud közlekedni: tisztán elektromos és hibrid. (Van a GTE mód is, ami egy kis csapatásra ad lehetőséget, ilyenkor mindkét hajtásmód erejét a maximumra állítva tudja kihasználni az autó, padlógáz esetén kiváló gyorsulást felmutatva)
Tisztán elektromos módban a saját meglátásom szerint nagyjából 8-9 kWh kapacitás vehető ki az akkupakkból, utána kapcsol át hibrid módba. Addig viszont városban közel 50 km, míg folyamatos 80-90 km/h sebesség mellett nagyjából 30 km hatótávot biztosít a Passat GTE. A mellékelt 230 V-os töltővel nagyjából 5 óra alatt tölthető fel otthon az akkupakk, míg utcai AC oszlopról közel 3 óra szükséges ehhez.
A hibrid mód is okosan bánik a betöltött energiával, hiszen elinduláskor csak az elektromos motor dolgozik, még ha az akkupakk lemerültsége okán már csak a hibrid mód elérhető. Talán ezért sem engedi az autó, hogy teljesen kiaknázzuk az akkupakk lehetőségeit, tartalékol valamennyit a hibrid módhoz. Ha már elindultunk, csak a talpunkon múlik, mikor röffen be a benzinmotor, hiszen ha nem padlózzuk le az autót, akkor akár 50-60 km/h sebességig be sem kapcsol a benzinmotor, onnantól viszont átveszi a szerepet. Menet közben is folyamatosan figyel az autó és ha nem szükséges a benzinmotor a sebesség tartásához, akkor lekapcsol és az elektromos motor mozgatja az autót. Ez az alábbi képen, a fogyasztási adatoknál is jól látható:
További érdekesség, hogy fékezéskor sem vész kárba az energia, a regeneratív fékezés is itt jelen van és táplál vissza az akkumulátorokba. A visszatöltés ráadásul akkor is megvalósul, ha a benzinmotor működik, de nincs szükség a teljes teljesítményre.
1. Kör: Hozzuk haza az autót Budapestről
Az autót a Porsche Pest Frangepán utcai telephelyéről hoztam el és az úticél egy Budapesttől közel 90 km-re elhelyezkedő település volt. Amikor beültem az autóba, a benzintank és az akkupakk is teljesen fel volt töltve, de a megtehető hatótáv csupán 690 km volt, amit nem akartam elhinni, vélhetően a korábbi használat módjából számolta ki az autó. Az út végén szinte hihetetlen 1,8 liter/100 km-es fogyasztás jött ki. Az autóban egyedül ültem, klíma nem volt bekapcsolva.
2. kör: Menjünk el a nagymamához
Ezt az útvonalat már nem egyedül tettem meg, hanem 2 felnőtt és két gyerek volt az autóban velem együtt. Továbbá babakocsi és minden, ami egy 9 hónapos gyermek utazásához szükséges. A kombi forma terei kiváló lehetőséget biztosítottak ezen dolgok utaztatásához, így valóban ajánlani tudom családosoknak is! Mivel itt már nyárias volt az idő, a klíma a teljes utazás alatt be volt kapcsolva, míg az útvonal nagyjából sík területen haladt. A fogyasztás itt már kicsit combosabb lett, 3 liter/100 km.
3. kör: Irány a Balaton (Siófok)
Ha már tesztautó, menjünk is vele! Szintén családi felpakolás és irány a Balaton, egy kis nyári fürdésre. A kocsi tele, szintén 2 gyerek és 2 felnőtt az utastérben, bekapcsolt klímával. Odafelé vánszorgósabb volt az út (bal kép), így a fogyasztás is barátibb lett, mint a visszaút (jobb kép)!
4. kör: Vigyük vissza az autót Budapestre
Sajnos 7 nap után eljött a tesztidőszak vége és vissza kellett adni az autót. A 7-es úton végighaladva és beérve Budapestre az alábbi kép fogadott az összegző képernyőn: 1,8 l/100 km
Összegzés: A 7 nap alatt 875 km-t tettem meg az autóval és 25,7 liter benzint kellett tankolnom a benzinkúton, mielőtt leadtam volna az autót. Ebből kiszámolható, hogy ezen távolságon 2,94 liter/100 km fogyasztást hozott az autó, ami kiváló érték egy ekkora testű autótól!
A legolcsóbb benzines Passat alapára 10 727 600 Ft, míg a GTE 15 695 930 Ft-ról indul. A különbség nem kicsi, de érdemes figyelembe venni, hogy a feláráért egy nagyon jól felszerelt, automata váltós kocsit kapunk, aminek üzemeltetése sokkal kevesebb, feltéve, hogy tudjuk az akkut folyamatosan tölteni. Én minden nap feltöltött akkuval kezdtem az autót használni és ha nem autópályázunk vele rendszeresen, akkor véleményem szerint akár 1500 km is kihozható egy tank benzinből. Ennek persze az a feltétele, hogy sokat közlekedjünk főúton és városban, ahol a hajtáslánc ki tudja hozni magából a legoptimálisabbat.
Mint minden esetben, itt is a leendő tulajdonosnak kell kiszámolnia, milyen felhasználási mód mellett éri meg neki egy ilyen autót megvásárolni.