Nadhim Zahawi miniszter megerősítette, hogy a kormány több, mint 73 millió fontot fektet a zöld autóipari technológiába. A támogatás 10 környezetbarát projekt között oszlik meg, beleértve a Jaguar-Land Rover hidrogén üzemanyagcellájának fejlesztéseit, és a BMW Motorsport költséghatékonyabb akkumulátor-projektjét is.
A finanszírozásba bevont egyéb projektek újrahasznosítható akkumulátorok, fejlett elektromos rendszerek és rendkívül könnyű alkatrészek előállítási lehetőségeinek fejlesztését is magukban foglalják, de támogatást kap egy ütközésálló és könnyű elemtartó burkolatok gyártási folyamatainak létrehozására irányuló projekt, valamint a belső égésű motorok hatékonyságának javítását célzó energiavisszanyerő rendszer kutatása is.
A Közlekedési Minisztérium (DfT) szerint a 73,5 millió font értékű beruházás elősegíti, hogy az autóiparból távozzon a fosszilis tüzelőanyagok technológiáira való támaszkodás megszokott hagyománya, nem utolsó sorban pedig több, mint 14 000 munkahelyet teremt ez a kezdeményezés a kutatási- és gyártási ágazatokban. A testület azt is reméli, hogy a pénz lehetővé teszi több alacsony kibocsátású autó, haszongépjármű és alkatrész építési lehetőségeinek megszervezését is az Egyesült Királyságon belül.
A bejelentés heves érzéseket váltott ki az autóiparban tevékenykedőkből, a Gépgyártók és Kereskedők Társasága (SMMT) ugyanis már korábban benyújtott egy panaszt, melyben kormányzati segítséget kérnek az ágazat újraindításához a Covid-19 után. A szervezet szerint minden hatodik gépjárműipari munkahely veszélyben van, mivel a koronavírus-válság bedönti a gazdaságokat, a személyzet 34 százaléka pedig továbbra is nehéz helyzetben van.
A DfT azt akarja, hogy „az ágazat helyreállítása zöld legyen”, ennek értelmében pedig kijelentették, hogy a környezetbarátabb közlekedési formákra való áttérés létfontosságú lesz abban, hogy segítse az Egyesült Királyságot a nettó szén-dioxid-kibocsátási céljának elérésében, melyre 2050-ig szabtak határidőt saját maguknak. Ugyanakkor vallják, hogy a lépés elősegíti a gazdaság növekedését és inkább munkahelyteremtő, mintsem csökkentő a zöldebb iparágakban.
Zahawi, az Üzleti, Energiaügyi és Ipari Stratégiai Minisztérium parlamenti államtitkára kijelentette, hogy a kormány segítsége „ezer és ezer” munkahelyet fog támogatni az autóiparban. A következőket mondta:
„Függetlenül attól, hogyan kutatja a jövőbeni akkumulátor-tervezést, vagy létrehozza-e a Ford Transit könnyű változatát, az Egyesült Királyságban – legyen szó bármely régióról – lévő vállalatok vezetnek a fejlett autótechnika világában. Ez a finanszírozás nemcsak azt fogja biztosítani, hogy ezek a cégek részt vehessenek a nemes ügyben, hogy 2050-ig elérjük a nettó nulla kibocsátást, hanem ezer meg ezer munkahelyet fog teremteni, mely üdvözölendő lépés az ipar fellendítése felé.”
Eközben Rachel Maclean, a Worcestershire állambeli Redditch képviselője és a DfT parlamenti államtitkára is arról beszélt, hogy a beruházás az Egyesült Királyságot közelebb hozza a 2050-es kibocsátási célhoz.
„A közlekedés újjáépítésének elindításakor az új technológiák és a tisztább üzemanyagok még nagyobb szerepet kell, hogy játszanak a környezetbarátabb és virágzóbb gazdaság irányába tett célkitűzéseink megvalósítása érdekében. Az újrahasznosítható akkumulátoroktól a korszerű motorokig minden azt a célt szolgálja, hogy egy lépéssel közelebb kerüljünk a 30 éven belüli nettó nulla gramm CO2-kibocsátás eléréséhez.”
Az bizonyos, hogy az elképesztően szennyező, pazarló világunkat rádöbbentette ez a rövid szünet arra, mit is művelünk a bolygónkkal. A kérdés az, hogy ugyanoda térünk-e vissza, mint ahol leállni kényszerültünk, vagy átgondoltan, változtatva indítjuk újra az életünket, hogy egy jobb világban folytathassuk, mint amiben abbahagytuk. Az ilyen, és ehhez hasonló lépések hallatán talán reménykedhetünk.