A Tesla hivatalosan is megerősítette, hogy Kínában elkezdik az olcsóbb lítium-vas-foszfát akkumulátorral szerelt Model 3-ak értékesítését. A kaliforniai autógyártó korábban az iparággal ellentétben az NCA (lítium-nikkel-kobalt-alumínium-oxid) akkumulátorok mellett tette le a voksát, míg a versenytársak az NCM (lítium-nikkel-kobalt-mangán-oxid) technológia mellett döntöttek.
A Kínában készült járművek az első Teslák melyekhez az akkumulátort nem a Panasonic-al közösen készíti a Tesla, ugyanis megegyezett az LG Chem-mel és a CATL-lel, hogy ők gyártsák az akkumulátorcellákat a kínai modellekbe.
Nem is olyan rég lehetett arról hallani, hogy a CATL, olcsóbb, de alacsonyabb energiasűrűségű LFP (lítium-vas-foszfát) akkumulátortechnológiával kísérletezik, melyet valószínűleg a kínai járművekben fog felhasználni.
Korábban már lehetett hallani arról, hogy a kínai Model 3-mak NCM akkumulátor cellákat kapnak, ám ez végül máshogy alakult. Mivel májusban a Tesla már kérelmet nyújtott be melyben, egy új LFP akkumulátorokkal szerelt Model 3 jóváhagyását kérte.
A cég kérelmét pedig jóvá is hagyták, tehát szabadon gyárthatják és értékesíthetik a Model 3 új verzióját Kínában.
A legnagyobb előnye az LFP akkumulátoroknak, hogy nem használnak benne kobaltot, mely a cellák legdrágább és leginkább vitatott összetevője. A kobalttal a legnagyobb probléma az ára mellett az, hogy a bányászata környezetszennyező és további morális problémákat is felvet az, hogy kik és milyen körülmények között bányásszák azt.
A Tesla már korábban is elmondta, hogy száműzni szeretnék a kobaltot az akkumulátoraikból, erre jó alternatívát nyújt az LFP technológia, de az általuk gyártott NCA akkumulátorokban is jóval kevesebb kobalt van már, mint korábban.
Az LFP akkumulátoroknak azonban van egy nagyon súlyos hátrányuk is, mégpedig az energiasűrűség. Ezt azonban elképzelhető, hogy a CATL-nak sikerült orvosolnia és így a céllák energiasűrűsége és élettartama már megfelelő a Tesla számára.
Egy másik érdekesség az új kínai Model 3-mal kapcsolatban, hogy valamivel nehezebb is, mint az amerikai modell. Az új kínai modell 1,745 kg míg az amerikai 1,645 kg.
Ha a CATL-nek valóban sikerült orvosolni az LFP akkumulátortechnológia kisebb-nagyobb hibáit akkor az új Model 3 egy nagyon jó vétel a kínai piacon is.
Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.