Ezekben a nehéz időkben nehéz azt megjósolni, hogy a koronavírus-világjárványnak milyen következményei lehetnek. Közelebb kerülhetünk azonban a megoldáshoz, ha a múltban keresünk válaszokat. A Tesla sikereit látva nehéz azt elképzelni, hogy a cég indulása óta szinte állandó jelleggel a csőd szélén billegett. Sokan pedig azt állítják, hogy a vállalat még mindig az összeomlás küszöbén áll.
Hónapok óta a Tesla történelme legjobb formáját hozza. A Model 3 eladások az egekben, a negyedéves jelentések remekül sikerülnek, a kínai gyár rekordidő alatt épült fel és kezdte meg a termelést, megkezdték a terjeszkedést Európában is.
Ez azonban csak az utóbbi időkre igaz. Valójában a Tesla az indulása óta folyamatosan a csőd szélén állt, és sokszor csak a szerencsén múlott, hogy nem omlott össze.
Az eredeti Roadster bemutatására 2006-ban került sor. A cég elképzelése az volt, hogy az AC Propulsion e-autós technológiáját ráépítik a Lotus Elise alvázára. Az ötlet nem lett volna rossz, de a nagy mennyiségű gyártás problémás volt, továbbá drága volt az előállítás. Az sem segített, hogy a 2007-es bemutatót is el kellett halasztaniuk a következő negyedévre, mivel nem készültek el az autóval.
Éppen elindult 2008-ban a Roadster értékesítése, máris bajba került a kibontakozó gazdasági világválság miatt. A befektetők elkezdték otthagyni a céget, így az közel került a pénzügyi összeomláshoz. Ekkor jelentősen csökkentette a költségeit, irodákat zárt be, embereket küldött el. Végül, az utolsó pillanatban sikerült befektetőket találniuk és a cég megmenekült.
2009-ben szintén bajba jutott, ekkor a Daimlernek köszönhetően menekült meg. 2010-ben a céget bevezették a tőzsdére, ennek köszönhetően jelentős készpénzállományhoz jutott.
2012-ban a Model S elindításánál újabb pénzügyi nehézségekkel kellett szembenéznie a cégnek, ekkor Elon Musk már majdnem eladta azt a Google-nak. Végül 2013 első negyedévének sikeressége miatt mégsem volt rá szükség. Ezután a vállalat anyagi helyzete – legalábbis a korábbi időszakhoz képest – stabilizálódott.
A következő nehézséggel 2018-ban, a Model 3 gyártásának megkezdésekor kellett megbirkózniuk, ugyanis nem volt meg a megfelelő kapacitásuk annak gyártására. Ezt egy szokatlan megoldással orvosolták: a gyár mellett felállítottak egy hatalmas sátrat és ott kezdték el összeszerelni az autókat.
Tehát összességében nem lehet azt teljes biztossággal állítani, hogy a koronavírus okozta válságot a Tesla könnyedén túléli majd. Csupán azt érdemes figyelembe venni, hogy a cég megalakulása óta rengeteg krízist és válságot élt már át, és valamennyit sikeresen átvészelte.
Ide kattintva csatlakozz a legnagyobb és legaktívabb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz és tudj meg mindent a jövő autójáról.