Mindent meg lehet oldani e-autókkal New Yorkban?

0

Ha mindent nem is, de a személy- és áruszállítás jelentős része kivitelezhető elektromosan hajtott járművekkel, legalábbis New York város vezetése így gondolja. Az állam legnagyobb városának polgármestere, Bill de Blasio nemrégiben aláírta a végrehajtási rendeletet, melynek értelmében a város egész járműparkját 2040-ig elektromossá kell tegyék. Úgy gondolják, az egyik legjobb módja annak, hogy az önkormányzatok ösztönözzék lakosaikat az elektromos járművek vásárlására, ha EV-ket vonnak be saját flottájukba is.

Általában szkeptikusak vagyunk az olyan nagyszabású kijelentésekkel kapcsolatban, melyek hosszútávú célokat tűznek ki, és a teljesítésre sok-sok éves határidőt hagynak. Valahol azonban el kell indítani az ilyen projekteket, és amikor egy ilyen nagy flottával rendelkező város megteszi az első lépéseket a helyes irányba, annak példaként kell szolgálnia az ország egész területén működő önkormányzatok és más flottaüzemeltetők számára is. Ezenkívül gyakran említik az elektromos hajtású alternatívák hiányát a speciális járműkategóriákban, mint például a hulladékszállítás vagy a tűzoltóautók (Los Angeles városának szemétszállítási terveiről mi is írtunk korábban), a települési flották villamosításának akadályaként. Az EV-gyártóknak azonban szükségük van a nagyvárosok által biztosított kereslet adta lendületre ahhoz, hogy belefogjanak az említett szektorok hiánypótlásába.

New York egyébként már most vezető szerepet tölt be az elektromos közlekedés elterjedésében.  A jelenlegi flottájában lévő 25 104 közúti járműből 2144, vagyis 8,5 százalékuk elektromos (arról nincs adat, hogy ez a szám tartalmazza-e a hibrideket). 2018-ban a város bejelentette, tervezik a tömegközlekedés buszrendszerének 2040-ig történő villamosítását, és 2019-ben 15 új Flyer Xcelsior CHARGE elektromos buszt vásároltak.

2019 márciusában a NYC Fleet jelentése szerint az EV-k jelentős megtakarítást eredményeztek a karbantartási költségekben is:

„Jelenleg a teljesen elektromos járművekkel kapcsolatos karbantartási költségek szignifikánsan alacsonyabbak, mint a gázüzemű, a hibrid vagy plug-in hibrid modellek esetében.” – nyilatkozták.

Megosztották e-flottájuk éves költségeit is, az adatok pedig azt mutatták, hogy a LEAF és a Prius esetében a megtakarítás bőven ellensúlyozta a járművek magasabb beszerzési árát.

„Az éghajlati válság kezelése érdekében New York városának le kell állítania a fosszilis tüzelőanyagok alkalmazását, és törekednünk kell minden lehetséges jármű elektromosítására. Ez azt jelenti, hogy 2040-re 750 000 autót vonunk ki az utcákról.” – mondta de Blasio. 

Végül, néhány elképzelés arról, hogy is festenének a Teslák a new york-i taxiszolgáltató vagy áruszállító stílusába öltöztetve:

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”